Článek
Překliknu myší a dám Vlastnosti a ještě jeden klik na Podrobnosti, abych seznal, že jsem snímek pořídil digitálem Canon 10. září 2010 v 19.45. Oním mužem na fotografii je Pavel Růžek. Na jevišti litvínovského Docela velkého divadla se zrovna slavnostně křtila jeho povídková kniha Bez kůže.
Další složka v počítači má označení Růžek 2011. Za necelý rok jsme se totiž s nakladatelem Janem Šavrdou na sever Čech vypravili znovu. A znovu na křest. Do auta jsme v tiskárně naskládali deset balíků knihy Bez růže. Když jsme ale dorazili do Litvínova, dozvěděli jsme se, že Pavel Růžek zemřel. Bez příčiny, prostě ztratil chuť žít.
Kdo Růžkovy knihy četl, tomu je jeho nevůle k životu jasná. Jakub Šofar, redaktor Růžkova díla, u něj hovoří o jakémsi pomyslném trojúhelníku, na jehož vrcholech jsou láska, literatura a alkohol.
Růžka jakožto spisovatele nezajímaly problémy bublající v naší společnosti, byl naprosto uvězněný ve zmíněném trojúhelníku. Jako by to byla výseč baseballového odpaliště a on zběsile obíhal od mety k metě při nekonečném homerunu.
Když nad tím teď přemýšlím, je to trojúhelník naprosto ideální. Zaobírání se literaturou je kratochvíle šlechticů ducha. A k tomu si moct pochlastávat a vědět, že až dopíšu, vypnu počítač, až dopitou plechovku piva zmuchlám a hodím do koše a lahev vodky potichu schovám do šuplíku pod úmyslně navršenou haldu makulatur, bude na mě čekat milující žena s otevřenou náručí…
Měla jsem přijmout, že chce umřít. Pozdní literární objev Pavel Růžek je přirovnáván k Bukowskému i Hrabalovi
Jenomže tohle nevydrží dlouho žádná. Růžek svou ženu miloval bezmezně, a když ho opustila, zhroutil se mu svět. Z trojúhelníku se stala bezútěšná přímka protínající literaturu a alkohol, a jak dobře vědí čínští mudrcové, každá přímka vede do záhuby.
Znovu se dívám na tu fotografii. Pavel Růžek na ní vypadá jako stařec, přitom mu bylo teprve osmapadesát.
Jsem jenom o rok mladší, než byl tehdy on, a musím přiznat, že s přibývajícím věkem mě beletrie nudí, všechny ty z prstu vycucané krkolomné příběhy, banální dramátka. Být v porotě, třeba takovou Magnesii Literu bych nedal nikomu a hodil ji do Vltavy. Což mi připomnělo, že letos se třetí Růžkova povídková kniha Bez tebe, seskládaná posmrtně jeho dcerou, ocitla v širší nominaci. Možná by tenhle věčně opomíjený outsider měl radost, nevím. Chci jen říct, že neznám nikoho, kdo by u nás psal takhle na krev. Takovéto psaní, to mě baví, to ano.