Článek
Václav Bělohradský
filosof
Snapchatová dysformie je nová duševní choroba, neovladatelná potřeba podobat se upraveným selfíčkům, které pomocí aplikace Snapchat posíláme druhým. Dovídám se to z hitu Netflixu Sociální dilema režiséra Jeffa Orlowskiho, otřesného dokumentu o přeměně informační společnosti ve společnost dezinformační. Už v roce 1971 ekonom a nobelista Herbert A. Simon předvídal, že nadbytek komunikace vyvolá drastický nedostatek pozornosti: dezinformační společnost je logickým produktem boje o pozornost. Nikdo ale neočekával, že bude tento boj řízen algoritmy nastavenými tak, aby sdělovaný obsah odpovídal předsudkům uživatelů. „Představme si Wikipedii,“ říká se v dokumentu, „která každému nabízí jinou definici pojmů, podle jeho zjištěných preferencí.“ Sdílený pojem realita se hroutí, veřejný prostor imploduje. Lze ten vývoj zvrátit?
---------------------
Rostislav Švácha
historik architektury
Událostí roku se pro mě stala kniha Ocelová města, kterou vydala pražská galerie VI PER a curyšské nakladatelství Park Books. Z různých hledisek se v ní rozebírá architektura logistických center v českých zemích. Dozvíme se, proč se tato obří skladiště stavějí, proč je Česko k jejich výstavbě zvlášť vstřícné, jaký dopad mají na krajinu a zda z ní někdy půjdou odstranit. Stranou nezůstává ani situace zaměstnanců, v čemž kniha připomene Hrdiny kapitalistické práce Saši Uhlové. „S lidmi se tu zachází jako se stroji,“ říká v knize zaměstnanec Amazonu, „ale i stroje občas selžou a přestanou fungovat. My jsme nemohli ani to.“ Zaujme i výklad politologa Daniela Šitery: „Ocelová města upevňují historickou zkušenost nejzápadnějšího Východu jako částečně úspěšného regionu, který je ale ve vleku nekončící snahy o dohnání Západu.“
---------------------
Jan Rychlík
historik
S ohledem na epidemii koronaviru jsem toho moc neviděl. Nejsem totiž příznivcem různých koncertů „online“ a podobných technických novot. Z toho, co jsem stihl, mě nejvíce zaujal film Romana Polanského Žaluji! o Dreyfusově aféře. Jde o mistrovské dílo. Od křivého obvinění kapitána Alfreda Dreyfuse ze špionáže ve prospěch Německa uplynulo již 126 let. Nicméně samotný zmanipulovaný proces, a především pak zápas o Dreyfusovu rehabilitaci je dodnes inspirativní. Ukazuje totiž, jak lehce se může člověk i v demokratickém státě, jakým už Francie koncem 19. století nepochybně byla, stát obětí předsudků a nenávisti, ale také to, že se vždy najdou čestní lidé, kteří se nebojí jít proti proudu a jsou schopni se postavit i zfanatizovanému davu, jako to učinil svým otevřeným dopisem francouzskému prezidentu spisovatel Émile Zola.
---------------------
Apolena Rychlíková
dokumentaristka
Řeknu hned několik věcí, bez nichž by rok 2020 byl asi už úplně nesnesitelný. V létě jsem se díky pražskému bienále Ve věci umění zadarmo nořila do známých i neznámých vod blízkosti, intimity, vztahů a péče. Pojď blíž – heslo výstavy pod kurátorským vedením Terezy Stejskalové a Víta Havránka – ve mně zůstalo v podobě touhy po lepším světě. Na festivalu Za Prahu udržitelnou a sousedskou jsem poprvé naživo slyšela písničkáře Člověk krve a měla pocit, že tak upřímný projev si snad ani nezasloužíme.
Sloupek Apoleny Rychlíkové: Obrana „ubrečenosti”
Při četbě románu Normální lidi od Sally Rooneyové jsem chvílemi nechápala, jak může tolik nedořečených vět a tolik bolestivého mlčení sdělit více než tisíce jiných slov. A u seriálu Jsme, jací jsme jsem zase jednou záviděla dospívajícím jejich nejednoznačný svět. Režisér Luca Guadagnino ho dokázal vykreslit s takovou mírou tělesnosti, až jsem se divila, že se mi příběhy hrdinek a hrdinů nepřelily z počítače rovnou do postele.
---------------------
Táňa Zabloudilová
kulturní publicistka
Román Sally Rooneyové Normální lidi a jeho seriálová adaptace od BBC3 a Hulu. Tenhle příběh o dospívání v dnešním Irsku mi není zatěžko pateticky prohlásit za román mé generace. Rooneyová v něm zkoumá, jakou roli hraje vědomí sociálního původu při utváření identity, a aktualizuje tak věčný příběh o lásce bohaté dívky a chuďase. Marianne a Connell se během dospívání ocitají v různých kontextech a v každém svou osobnost „poskládají“ jinak – konstantou je jim jen vzájemná blízkost.
O mileniálech poprvé vážně. Táňa Zabloudilová o povedeném seriálu podle románu Sally Rooneyové
Komentáře starších čtenářů, kteří v románu vidí obyčejnou love story, mě utvrzují, že kombinace zvýšené citlivosti na společenský kontext, sebereflexivnosti a zkušenosti s balancováním na hraně duševního zdraví je něčím, co u nás promlouvá hlavně k nám mileniálům. Díky Rooneyové jsme získali svou první neironickou popkulturní reflexi, popisující dospívání v době, jež už není sebejistá a optimistická, jak to v mládí zažila generace předchozí.
---------------------
Jiří Přibáň
právní filosof
Kvůli covidu se zhroutil veřejný prostor a s ním všechny zkušenosti a zážitky, které si s ním zpravidla spojujeme – a tak pro mě byla výjimečná každá návštěva koncertu, divadla či galerie. Nejsilnější zážitek mám ale z výstav, jež se podařilo uspořádat umělcům z generace české postmoderny.
Umbrijští stavitelé. Jiří Přibáň dnes křtí svou knihu salonních esejů Italské črty
Na počátku března, kdy jsem přijel zahájit výstavu Jakuba Špaňhela v Karolinu a uvést naši společnou knížku, jsem tak ještě stačil zhlédnout přehlídky Jiřího Davida v DOXu a Jana Merty v Museu Kampa. Den po mém návratu do Cardiffu se zavřely hranice, ale mezitím z Čech přicházely zprávy o chystaných letních výstavách Tomáše Císařovského v Alšově jihočeské galerii na Hluboké, Stanislava Diviše v kutnohorském GASKu, Antonína Střížka v Galerii Miroslava Kubíka v Litomyšli či pražských výstavách Petra Písaříka. Z toho, že jsem alespoň některé během krátkého letního pobytu v Čechách mohl navštívit, se stále raduji i v těchto posmutnělých časech.
---------------------
Karel Veselý
hudební publicista
Nejsem největší fanoušek koncertů nebo festivalů, ale nucený půst živé hudby zapříčinil, že si z roku 2020 budu určitě nejvíc pamatovat právě hrstku hudebních akcí, které měly možnost se v letním uvolnění konat. Absenci velkých festivalů nahradily ty malé a vůbec to nebylo na škodu. Moody Moon Noize vol. 1 na kolonádě Ferdinandova pramene v Mariánských Lázních nabídl mladé domácí objevy a pospolitost komunity kolem alternativní hudby se dala skoro nahmatat. Jednota Kalvárie u Úštěku těžila z magie místa a na drone metal kanadsko-berlínského dua Nadja za západu slunce jen tak nezapomenu. Okolojeles na Vysočině sice skoro celý propršel, ale nikdo si nestěžoval. Po podobných setkání spiklenců u koncertů se nám teď stýská.
---------------------
Petr Fischer
novinář, filosof
Kulturním zážitkem roku byla bezesporu obrovská vůle lidí, kteří se vzdor covidovým uzávěrám a nezájmu politiků i části společnosti dál věnovali umění a snažili se ho přenést ke svým divákům a posluchačům. Symbolem toho pro mě byla vynikající „koronavirová“ videa Collegia 1704, vizuální atmosférou morově tísnivá, hudebně povznášející. Ale protože v anketách se očekává spíše připomínka konkrétních děl, vyzdvihuji polský film Corpus Christi. Uhrančivá postava pseudokněze naplňujícího víru ve smyslu opakovaní Ježíšovy cesty k oběti vtahuje do filmu tak silně, jako se to nepovedlo evropským filmařům za posledních deset patnáct let. K velkým režisérským jménům jako Bergman, Tarkovskij, Haneke nebo Trier přibylo nové – Jan Komasa.
---------------------
Kateřina Smejkalová
politoložka
I v roce 2020 jsem ocenila hlavně kulturní počiny, které nějak tematizují aktuální společenské problémy a otázky. Román Kláry Vlasákové Praskliny jich zdařile pojednává celou řadu, a vymyká se tak většině současné české beletristické tvorby. Nadchl mě i seriál Normální lidi na motivy prózy Sally Rooneyové, protože ukazuje, jak moc je lidský život utvářen společenskými strukturami a nerovnostmi. Cením odvážně na jeviště převedené reportáže Saši Uhlové Hrdinové kapitalistické práce od kolektivu kolem režiséra Michala Háby i výstavu Národní galerie NEBOURAT! Podoby brutalismu v Praze o nedoceněném, ale architektonicky i politicky důležitém odkazu staveb z druhé poloviny 20. století, z nichž je dnes řada ohrožena demolicí (pokud ještě vůbec stojí).
---------------------
Michal Šanda
spisovatel
Mikuláš Medek: Nahý v trní. Neobvykle pojatá výstava, kurátory Lenkou Bydžovskou a Karlem Srpem rozprostraněná hned do tří objektů Národní galerie: Valdštejnské jízdárny, Anežského kláštera a Veletržního paláce. Společně s Kupkou a Šímou patří Medek k monumentům našeho moderního malířství. Nebyl vždy průkopníkem, dlouho čerpal hlavně z dobových trendů, ale dělal to lépe než ostatní, a nakonec se dopracoval ke svébytnému rukopisu. Kdo z uměnímilovných diváků si nepospíšil, měl ale smůlu, protože po několika dnech byla výstava kvůli koronaviru zavřena. Rouhavě se chce říct, že je Medek naštěstí už mrtvý, na retrospektivu v takto prestižních prostorách se čeká léta, a být svědkem toho, že se na ni nemůže, by bylo na zabití.
---------------------
Kamil Fila
filmový kritik
Omezení provozu kin nás vehnalo do videoték streamovacích služeb. Z nabídky HBO mi přišla nejlepší minisérie Bludné kruhy s Markem Ruffalem v životní dvojroli dvou úplně odlišných bratrů. Hodně mě potěšila i nadzvedla minisérie Mrs. America o boji za ženskou rovnoprávnost v sedmdesátých letech – připadá mi hrozné, že tytéž problémy řešíme i dnes, v Česku, a mediálně stranu takzvaných konzervativců opět zastupují stejně bezostyšně prolhané a demagogické figury, jako byla Phyllis Schlaflyová. Naopak meditativní zklidnění mi přinesl intimně laděný dokument Moje učitelka chobotnice na Netflixu o vztahu potápěče a fascinujícího, křehkého a nekonečně proměnlivého mořského tvora. Není to jen příběh o mezidruhové komunikaci, ale i o tom, jak jsme jako lidé ztratili kontakt s přírodou. Nemoralizuje se tu přitom, ale poznává očima, ušima a téměř si dovedeme představit, že i dotekem.
---------------------
Klára Vlasáková
spisovatelka, scenáristka
Při sledování seriálu Mrs. America, zasazeného do USA sedmdesátých let, by se dala hrát ta nejsmutnější panáková hra na světě – pokaždé, když by člověk narazil na projev nerovnosti mezi muži a ženami, který řešíme stále i dnes, musel by se napít. Ve výsledku by se už po prvním dílu váleli všichni na zemi. Síla seriálu, sledujícího proponentky i odpůrkyně návrhu dodatku k ústavě, který měl zakotvit rovnoprávnost žen a mužů, však není pouze v tom, jak nepříjemně současný je. Tvůrci dávají hlas i přesvědčivý vnitřní život hrdinkám na obou stranách názorového spektra, aniž by se tím vzdávali vlastního komentáře. Zážitkem byl též film Alice Winocourové Proxima, který strhujícím způsobem vypráví o kosmonautce, jež se připravuje na roční pobyt na oběžné dráze a bojuje při tom s výčitkami, nakolik to ovlivní její malou dceru. Skvělé, teď jen: kolikrát nás ten problém napadne u otců oddaných své práci?
---------------------
Saša Uhlová
novinářka, romistka
Rok korony byl pro mě rokem nekulturním. V divadle a na uvedení knihy jsem byla jen jednou, a to pouze proto, že jsem se na události nějak podílela. Koncert jsem nenavštívila žádný, o výstavě ani nemluvě. Nejsilnějším kulturním zážitkem tak pro mě byl festival dokumentárních filmů Ji.hlava, kterého jsem se zúčastnila online, a to vlastně taky jen proto, že jsem byla v porotě v sekci Svědectví. Za vítěze jsme vybrali film Oeconomia Carmen Losmannové o tvorbě peněz, zisku a dluhu. Autorce se povedlo přiblížit nejen samotný problém, ale ukázat i na jeho původce – představitele podniků a bank, kteří nemají ani ponětí, jak systém, co stvořili, vlastně funguje. Festival byl zážitkem i proto, jak si pořadatelé poradili s nestandardní situací: třeba závěrečný ceremoniál dokázali pojmout způsobem, kdy jsme aspoň chvílemi měli pocit, že – korona nekorona – sedíme všichni v jednom sále.
---------------------
Pavel Barša
politolog
Navyklý koronavirovou krizí na intenzivnější poslouchání rádia jsem si jeden srpnový večer náhodou zapnul stanici Vltava, kde v rámci pravidelného Koncertu bez hranic hráli záznam vystoupení americké zpěvačky, multiinstrumentalistky a skladatelky Rhiannon Giddensové. Co se zprvu jevilo jako bluegrass říznutý černošským blues, na sebe najednou vzalo podobu irské lidovky, aby se vzápětí proměnilo do soulu, jenž vyústil v kvazi operní árii. To vše nikoli jako nějaká mozaika, skládačka, nýbrž kontinuální proud, v němž do sebe různé žánry a nálady navzájem ústrojně přecházely, bez švů a mezer. Mistrovsky zvládnutá stylová fluidita. Transatlantická migrace a kulturní mísení ze sebe navzdory nelidským počátkům a přetrvávajícím nespravedlnostem vydaly další perlu.
---------------------
Alice Šimonová
redaktorka Salonu
V divném roce 2020 se staly divné věci, mimo jiné se nám vrátil Karlův most. Nejen Pražanům žijícím na obou březích, kteří v rámci karanténních opatření chodí opět pěšky a prostě jen přecházejí tam a zpět, což většina z nechuti prodírat se davy zahraničních turistů a nabízečů lecčeho prodejného léta nečinila. Vrátil se i milencům, ale především kulturním turistům z celé země. Od loňských Velikonoc tak lze nejen o víkendech potkávat na mostě rodiny či malé skupinky těch, kdo si prostě po letech přijeli prohlédnout metropoli – především ji konečně ukázat dětem. Najednou zde člověk slyší „tatínkovské“ poučování o historii, někdy trochu popletené, ale děti poslouchají. Nikdo nefotí (selfie lze prominout), všichni se dívají… Nezamýšlený „obrozenecký“ důsledek divné doby.
---------------------
Jakub Šofar
literární publicista
Jsem starý jezevec, konzerva, odmítač surfování na novotách. Mobilem jen telefonuji a bažiny sociálních sítí i všechny „apky“ jsou v mé mentální mapě označené jako toxická území. Osobní počítač sice používám – jako psací stroj, poštovní úřad, nepřesnou encyklopedii a archiv textů –, ale tím končím. Výplatu dostávám v hotovosti a hotově platím. A na filmy chodím do kina, kam taky jinam. Nicméně… v podivném roce 2020 mi učaroval Netflix. Lépe řečeno jeho seriály. Propadl jsem tomu jako poprvé zamilovaný šohajek. Od Neortodoxní až po Dámský gambit. A úplně nejvíc Kominského metodě s Michaelem Douglasem a Alanem Arkinem. O konci života, nadějích, lásce, smrti a legracích… Všeho akorát, i hranic, za které by se už nemělo chodit.