Hlavní obsah

Jak mohl vyjít Máj. Sloupek Štefana Švece

Právo, Štefan Švec, SALON

Karel Hynek Mácha (ve španělské výslovnosti Máča) vydal roku 1836 do jisté míry zajímavou skladbičku Máj. To se všeobecně ví.

Foto: ČTK

Karel Hynek Mácha

Článek

Jak správně naznali už první kritici, Máj je text brutální, nepokrytě bezbožný, plný lebek, hnátů, katů, krve, duchů, mluvících krtků a jiných barokně-bulvárních rekvizit. V dnešní pokleslé době by podobný pytel skopičin mohl vyjít snadno. Jak je však možné, že spatřil světlo světa v čase, kdy pražskému literárnímu životu vládl pevnou rukou cenzor Jan Nepomuk Václav Zimmermann?

Zimmermann (jeho příbuznost s největším Čechem se nepodařilo vyloučit) byl úctyhodný kněz křižovnického řádu, přísný katolík a oddaný poddaný císařského domu. Dle důvěryhodných pramenů kladl každé slovo spisů, které posuzoval, na zlaté vážky a nepropustil jedinou větu, jež by mohla ve Vídni či na arcibiskupství vzbudit jen stín nevole. A najednou: Máj.

Ulrika. Sloupek Štefana Švece

SALON

Řešení hledejme v proradnosti autora veršovaného škváru. Mladý Mácha měl už za sebou spravedlivé odmítnutí necitlivého románu Cikáni. Věděl tedy, že cenzura stojí na stráži a pater Zimmermann nikdy nespí (kromě nočních hodin a sem tam šlofíka po obědě). Literát proto připravil past.

Poslal jednoho ze svých kumpánů do univerzitní knihovny, kde Zimmermann pracoval. Zde si nasazený bílý kůň od cenzora vyžádal k půjčení jeho vlastní knihu o starých klášterech, kterou obvykle četl málokdo. Dobrý abbé, polichocen zájmem o své ruiny zapředl s mladíkem hovor. Ten ho obratně stočil k soudobému písemnictví, přičemž se oba shodli, že v Praze je příliš bezbožných a nemravných lidí a málo dobré literatury, jež by je napravovala. Naštěstí, jak pravil nasazený dohazovač, právě on náhodou zná mladého muže, který napsal báseň líčící marnost světa a především zaslouženou odplatu hříchu v nejživějších barvách. Potřeboval by ale, než předá text cenzuře, otcovskou radu moudrého kněze, jemuž by text mohl přečíst.

Foto: Milan Malíček, Právo

Štefan Švec (1978) je publicista a kritik.

Zimmermann, stále ještě omámen tím, že někdo drží v rukou jeho spis, s nadšením nabídl svůj čas a spolupráci. Mácha se pak u něj ohlásil a tichým, nezřetelným hlasem mu báseň přečetl. S výmluvností čerstvě dostudovaného právníka pak zdůraznil náboženský význam své ateistické agitky a pozitivní náboj nihilistické morálky, kterou hlásal. Máj vyšel bez jediné opravy.

V bouři, již skladba vyvolala, ubohý kněz pozdě pochopil svou chybu a v srpnu 1836 radši zemřel na tyfus. Podloudný Mácha ho za hranice života následoval v listopadu téhož roku, když to přehnal s opalováním v Litoměřicích.

Zdá-li se vám historka s cenzurou přitažená za vlasy a k Máchovi nepadnoucí, vězte, že je to pravdoucí pravda. Svědci ji sepsali a Mácha sám ji připomíná v jednom z dopisů.

Související témata:

Související články

Vedro je tady. Sloupek Štefana Švece

Ludvík Vaculík psával každý rok fejeton o jaru. Nic proti tomu, jaro je milé období. Málokdo si se škarohlídem z písničky Ivana Mládka zanotuje: Už je tu zase...

Ulrika. Sloupek Štefana Švece

Goetha poprvé potkala, když jí byly dva. To ho ještě, na rozdíl od své tehdy sedmnáctileté matky, moc nezaujala. Když pak dorostla do sedmnácti ona, všechno...

Výběr článků

Načítám