Hlavní obsah

Fejeton Markéty Pilátové: Uznaný génius a já

Právo, Markéta Pilátová, SALON

Telefonát ze Švédska Maria Vargase Llosu vyrušil. Právě četl Království z tohoto světa od kubánského autora Aleja Carpentiera. Jeho žena mu podávala telefon s vytřeštěnýma očima. Podle jeho vlastních slov, která následující neděli publikoval v deníku El País, ho nejdřív napadlo, že se jedná o nějakou tragédii v rodině.

Foto: ČTK

Mario Vargas Llosa

Článek

Čtrnáct minut trvalo, než uvěřil, že to není špatný vtip, ale že se opravdu stal nositelem Nobelovy ceny za literaturu. Když jsem se to dozvěděla já – ležela jsem v posteli a sjížděla si zprávy na internetu. Vydechla jsem nadšením. Hrdinovi knížky Tetička Julie a zneuznaný génius se dostalo toho nejvyššího uznání.

Díky Vargasu Llosovi jsem začala před nějakými sedmnácti lety číst latinskoamerickou literaturu. A díky jeho knížce Válka na konci světa jsem začala chápat, co je to moderní román. A možná že i díky němu jsem se sama rozhoupala. Nebo možná díky jeho strejdovi Luchovi, který Maria Vargase Llosu povzbuzoval, aby začal psát, a říkal mu, že když nebude dělat to, co má nejraději, zradí sám sebe a odsoudí se k nešťastnému životu. V mnoha rozhovorech Vargas Llosa líčí, jak ve dvaadvaceti letech strejdu Lucha poslechl a v jednom madridském penzionu na ulici Doctor Castelo se v srpnu 1958 rozhodl, že nebude advokátem, ale spisovatelem, a jak se pak vždycky snažil zařídit si život tak, aby mohl zároveň psát.

Když jsem před pěti lety seděla v jednom brazilském dusném pokoji, kde nefungovala klimatizace, a lámala si hlavu, jestli mám, nebo nemám být dál univerzitní asistentkou, vzpomněla jsem si taky na strejdu Lucha. A začala si organizovat život tak, abych mohla psát, protože jsem nechtěla zradit sama sebe ani se odsoudit k nešťastnému životu.

Mario Vargas Llosa nepsal vždycky jenom knihy. I v tomhle je pro mě důležitý. Je to totiž kromě mnoha jiných věcí taky novinář. Angažovaný novinář. Člověk, který jezdí do Konga, na Haiti nebo do Iráku. A píše odtamtud reportáže, mluví s živými lidmi, vciťuje se do nich a podává o nich zprávu. Zprávu o světě, který není spravedlivý, který se často chová k lidem jako v té nejpodřadnější telenovele.

Čtu jeho reportáže i eseje v nedělním vydání El País. A vždycky mě překvapí, že existuje člověk, který dokáže být výsostně vtipný a zároveň složitý. Spisovatel píšící romány, v nichž se čtenáři z časových rovin, množství postav, politických a historických zapeklitostí motá hlava, a přesto čte dál a dál. Neodtrhne se. A potom jde a koupí si další knížku, přečte si další článek. Mario Vargas Llosa totiž ovládá umění rovnováhy – má co říct a říká to tak, aby to všichni chtěli slyšet.

Související články

Fejeton Markéty Pilátové: Origasmus

Leonor bydlí daleko. Musím nasednout na vlak, přesednout na metro a pak na autobus 232. Raději se neptám, kolik má Leonor let. Asi tolik, kolik má doma...

Fejeton Markéty Pilátové: Macanudo vesmír

„Nenávidíš mě moc?“ ptá se mě současný nejslavnější komiksový tvůrce Argentiny Ricardo Liniers, alias Macanudo. „Ani ne, proč?“ odpovídám. „Překladatelé mě...

Výběr článků

Načítám