Článek
Nic se nezměnilo, ale všechno je jiné. Po dvaceti letech jsem si nedávno znovu otevřel Bendovu Zradu vzdělanců z roku 1927 a s hrůzou zjistil, že filosofické úkoly i selhání zůstávají stále stejné. Pod maskou relativismu se skrývají osobní ambice a touha po moci nebo jejím odlesku. Konformismus se vydává za kritiku. Faktické i logické nesrovnalosti jsou maskovány zdánlivě velkými a abstraktními idejemi. Vybičované vášně likvidují zdravý rozum. Změna je jen v tom, že si dnes kvůli tomu, že žijeme v globální internetové vesnici, mohou filosofové své myšlenky i vášně navzájem snadněji vykrádat.
Toto instantní myšlení je projevem obecnějšího digitálního barbarství, jaké popisoval ve svých románech například James Graham Ballard. Z dnešního světa se stále rychleji vytrácí ironická lehkost a radostný smích. Namísto nich slyšíme pochody těžkooděnců doprovázené nabroušenými jazyky demagogů všech barev a odstínů. Proti postmoderní otevřenosti a touze po neznámém se prosazuje „post-pravdivá společnost“, ve které proti sobě stojí nepřátelské tlupy zapouzdřené do vlastních iluzí a předsudků. Lidé si přestávají projevovat pozornost a opět si začínají dávat na sebe navzájem pozor. Důvěra se vytrácí, strach roste.
Těžko říct, jak jsem se za tu dobu změnil já, ale určitě si mnohem více uvědomuji toto napětí a s ním i základní pravdu, že myšlení a jazyk často skýtají jedinou možnou formu odporu.
Stmívá se, jak s typickou mnohoznačností zpívá na posledním albu vydaném těsně před smrtí Leonard Cohen, a já vidím, jak mé velké vzory a inspirativní osobnosti pomalu z tohoto světa odcházejí, ale také, jak tu zůstává světlo slova z jejich básní, románů nebo filosofických úvah. Zatímco politické rozdíly mezi pravicí a levicí nebo konzervativismem, socialismem a liberalismem mi přijdou čím dál zbytečnější, zabývat se metaforami světla a tmy mi naopak přijde stále podstatnější, ať se jedná o Cohenovy písně, Lévinasovy nebo Derridovy úvahy o metafoře světla, Luhmannovo „sociologické osvícenství“, Kantův spis Co je osvícenství? nebo Evangelium podle Jana.