Hlavní obsah

S Janem Saudkem ani do pekla, ani do nebe

Právo, Michal Procházka

Na první pohled to vypadá jako šťavnaté mediální sousto. Slavný i prostořeký fotograf Jan Saudek, jenž na sebe veřejně upozorňuje nejen fotografiemi, ale i turbulentními životními osudy, se uvolil stát protagonistou celovečerního dokumentárního, ale také inscenovaného portrétu.

Článek

Po několika nepříliš úspěšných pokusech o zachycení tohoto těžko postižitelného umělce, který i v sedmdesáti letech rychle běhá a rychle žije, se úkolu chopil známý a o několik generací mladší fotograf Adolf Zika.

Z jejich dlouhého filmařského snažení vznikl ambiciózní snímek Jan Saudek, uváděný v kinech s podtitulem V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu. Výsledek představuje vizuálně stylizovaný rozhovor mistra se zvědavým obdivovatelem, proto nejde o pravý dokument. Nicméně se pokouší biograficky bilancovat bohatý i neklidný život umělce, jenž nejdříve obdivoval svého úspěšnějšího bratra Káju Saudka, aby se i jemu samému nakonec podařilo dostat ze sklepa, kde v 70. letech pracoval, do světových galerií, ale také na výsluní českého bulváru.

Z jejich dlouhého filmařského snažení vznikl ambiciózní snímek Jan Saudek, uváděný v kinech s podtitulem V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu. Výsledek představuje vizuálně stylizovaný rozhovor mistra se zvědavým obdivovatelem, proto nejde o pravý dokument. Nicméně se pokouší biograficky bilancovat bohatý i neklidný život umělce, jenž nejdříve obdivoval svého úspěšnějšího bratra Káju Saudka, aby se i jemu samému nakonec podařilo dostat ze sklepa, kde v 70. letech pracoval, do světových galerií, ale také na výsluní českého bulváru.

Z jejich dlouhého filmařského snažení vznikl ambiciózní snímek Jan Saudek, uváděný v kinech s podtitulem V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu. Výsledek představuje vizuálně stylizovaný rozhovor mistra se zvědavým obdivovatelem, proto nejde o pravý dokument. Nicméně se pokouší biograficky bilancovat bohatý i neklidný život umělce, jenž nejdříve obdivoval svého úspěšnějšího bratra Káju Saudka, aby se i jemu samému nakonec podařilo dostat ze sklepa, kde v 70. letech pracoval, do světových galerií, ale také na výsluní českého bulváru.Zika pátrá po tom, kým pod všemi pózami uměleckého nadsamce i mediálního ranaře Saudek doopravdy je. Neodbytně hledá tajemství umělce, pohybujícího se za zenitem své tvorby, i mileneckého veterána. Saudek například „má ženskou duši, a proto umí nahlížet i pod ženské sukně“.

Z jejich dlouhého filmařského snažení vznikl ambiciózní snímek Jan Saudek, uváděný v kinech s podtitulem V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu. Výsledek představuje vizuálně stylizovaný rozhovor mistra se zvědavým obdivovatelem, proto nejde o pravý dokument. Nicméně se pokouší biograficky bilancovat bohatý i neklidný život umělce, jenž nejdříve obdivoval svého úspěšnějšího bratra Káju Saudka, aby se i jemu samému nakonec podařilo dostat ze sklepa, kde v 70. letech pracoval, do světových galerií, ale také na výsluní českého bulváru.Zika pátrá po tom, kým pod všemi pózami uměleckého nadsamce i mediálního ranaře Saudek doopravdy je. Neodbytně hledá tajemství umělce, pohybujícího se za zenitem své tvorby, i mileneckého veterána. Saudek například „má ženskou duši, a proto umí nahlížet i pod ženské sukně“.

Ale k věci. Zikovy těžké i přímočaré otázky postupně ztrácejí dramaturgii a nakonec upadají do laického psychologizování. Nelze se ubránit dojmu, že přešlapujeme na prohlídce osobního pekla i nepopiratelné velikosti člověka, jako by šlo o exhibici nebo ilustrační přírodopis známého zvířecího druhu. Je to trochu nestydaté a trochu málo doopravdy.

Problém je v tom, že Saudek rád mluví. Hodně, provokativně, co chvíli jinak – sám sebe často popíraje. Postupem doby nám dochází, že jeho síla není v krasomluvě, již si seladon, opakující vzletná klišé, zvlášť užívá. Ani v nesnesitelných životních prohrách a zvratech, lemovaných utrápenými ženskými.

Problém je v tom, že Saudek rád mluví. Hodně, provokativně, co chvíli jinak – sám sebe často popíraje. Postupem doby nám dochází, že jeho síla není v krasomluvě, již si seladon, opakující vzletná klišé, zvlášť užívá. Ani v nesnesitelných životních prohrách a zvratech, lemovaných utrápenými ženskými.

Saudka můžeme brát vážně právě pro to, jak dovede nevážně provokovat a říkat i ty nejstrašnější věty s narcismem i sebeironií. Uchovává si kouzlo šaška, filuty, exhibicionistického kejklíře i okouzlujícího společníka. To je jeho tajemství, peklo raději nechme těm, kteří jej mají v popisu práce – tedy čertům.

Jan Saudek (V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu)

ČR/USA (2007), 90 minut.

Režie: Adolf Zika, vystupují: Jan Saudek, Adolf Zika, Sára Saudková, Samuel Saudek

Související témata:

Výběr článků

Načítám