Článek
Takový spíš slabší kafe
Film SILNÝ KAFE vypráví o tom, jak si dvě mladé dvojice vyjedou z Prahy na výlet na venkov a tam prožijí krizi svých vztahů (i když to vypadá, že stejnou krizi prožívali nepřetržitě i před tím výletem).
Všichni hlavní představitelé jsou prý čerství absolventi DAMU, čemuž docela věřím, protože nikdo z nich nepředvádí nic, co by se podobalo filmovému herectví. Myslím si ale, že to není jejich chyba a musel to být nápad režiséra, protože všichni čtyři hrají dost podobně a snaží se být strašlivě spontánní a neurotičtí. Nevím, jestli tak skvěle hrají improvizaci, nebo jestli film neměl scénář a všichni opravdu improvizují, ale většina dialogů je naprosto totálně o ničem, ve stylu: "Ty si ale blbá!" - "Cože?" - "No že si blbá!" - "Jak jako blbá?" - "No normálně blbá, prostě!" - "Jak mi můžeš takhle jako říkat že jsem blbá?" - "No protože seš normálně blbá, prostě." - "A ty snad nejsi blbej?" Není to ani pokus o nějaké "hlášky", je to jenom spousta keců. A je to celkem realistické: Kdybyste vzali kameru a natočili 90 minut společného výletu několika neinteligentních mladých lidí, asi by to opravdu vypadalo nějak takhle. Ale měli byste chuť se pak na těch 90 minut dívat, když v nich není nic zajímavého nebo vtipného?
Mohu se pouze domnívat, že tvůrci předpokládají, že divák bude vidět, jak jsou hrdinové blbí a bude z toho mít příjemný pocit, protože on tak blbý není, nebo si to aspoň myslí...
Kromě čtyř hlavních hrdinů nestojí žádný herec za zmínku. (V souvislosti a filmem se objevují fotky s Lábusem a Maciuchovou, ale ti dva jsou ve filmu asi pět minut celkem.) A za zmínku nestojí ani žádná další složka filmu, což ani není přílišná výtka, protože všechno je úmyslně velmi nezávislé, laciné, digitální a pseudodokumentární (kameraman pořád třese kamerou a zcela náhodně někam zoomuje). Za zmínku ještě možná stojí soundtrack, který je přesně v tom stylu, v jakém může být soundtrack vybíraný lidmi z Rádia 1, ale ve filmu samotném je z každé té cool písničky jenom pár vteřin - CDčko bude zajímavější.
SILNÝ KAFE mi nepřišlo příliš zajímavé a z ideologického hlediska se mi nechce uvěřit, že by na tom naše mladá generace byla natolik blbě, že by tohle měla být její generační výpověď. Ale na druhou stranu, tvůrcům (obzvlášť jsou-li studenti) nejlze upřít jistou řemeslnou zručnost, která schází tolika současným českým "profi" filmům. A jako celovečerní školní cvičení je výsledek velmi slušný, přinejhorším na dvě mínus. :)
Viggo jako na koni
Velmi zajímavá story se pojí s druhým filmem, který má tento čtvrtek českou premiéru a jmenuje se OHNIVÝ OCEÁN (v originále HIDALGO). Tedy, zajímavý není ani tak samotný film, jako okolnosti vzniku jeho námětu.
Jeho hrdinou je Frank Hopkins (Viggo Mortensen), kurýr Pony Expresu a poloviční indián, který vystupuje v rodeo show Buffalo Billa se svým mustangem Hidalgem. Koncem 19. století je pozván do Arábie, kde se má (s koněm, samozřejmě) zúčastnit téměř 5000 kilometrů dlouhého tradičního závodu napříč pouští, nazývaného "Ohnivý oceán", ve kterém mu mají být soupeři nejvznešenější arabové s nejlepšími koňmi. Samozřejmě, většina jich závod nepřežije a Hopkins samozřejmě vyhraje nad živly i nad soupeři. A ještě v průběhu závodu zachrání dceru bohatého šejka (Omar Sharif - ten šejk, ne dcera).
Nejzajímavější je, že to všechno je prezentováno jako "film na motivy skutečných událostí". Samozřejmě, každá "adaptace skutečné události" v sobě nese jisté nutné úpravy. Ale v tomto případě je to skutečně bizarní: Frank Hopkins nebyl poloviční indián, nejezdil pro Pony Expres a nevystupoval ve show Buffalo Billa. Neměl mustanga Hidalga a nezúčastnil se žádného závodu v Arábii (kde se nikdy takové závody nekonaly). Dokonce není jisté jestli někdy v životě seděl na koni, ale určitě pracoval jako kopáč metra ve Filadelfii, kde vyprávěl své historky těm, kteří je ochotně poslouchali, zapisovali a vydávali. Doslova tuny informací o této aférce od naštvaných fanoušků koní najdete na těchto stránkách.
Aby nedošlo k omylu: To, že u Disneye naivně skočili na "pravost" této historky, uvádím jen jako bizarní historku. Ne jako něco, co ovlivňuje kvalitu filmu. Nemám nic proti nereálné červené knihovně. Tento film, režírovaný Joe Johnstonem (ROCKETEER, JUMANJI), není vyloženě nepodařený (s výjimkou směšných digitálních gepardů, nebo co to bylo), ale je bohužel nudný. Většina hrdinských zvratů je pochopitelně jasná předem a nejsou natočeny nijak osvěžujícím nebo aspoň vizuálně zajímavým způsobem. A - děvčata, promiňte - ten Viggo Mortensen je v téhle roli takový... divný. Místy mi připadalo, že se tváří jako Gigerův Alien.
Premiéry týdne
Kromě zmíněných dvou má premiéru veskrze nezajímavá komedie DVANÁCT DO TUCTU o dvanácti roztomilých dětičkách Stevea Martina a také dokument Olivera Stonea o Fidelu Castrovi COMANDANTE, který jsem zatím neviděl, ale prý je velmi kontroverzní (a v USA ho vpodstatě cenzurovali).
Ve zkratce...
Pokud se zajímáte o sci-fi a cestování časem, tady je stránka, jejíž autor rozebírá různé filmy tohoto žánru se skutečně vědeckou precizností (a vyzná se evidentně v časoprostoru mnohem lépe než scenáristé většiny těch filmů).
První česká nezávislá zombie komedie CHOKING HAZARD se zřejmě stane na dlouhou dobu poslední českou nezávislou zombie komedií. Druhý víkend po premiéře ji vidělo celkem jen okolo tisíce diváků, což je pokles o téměř 70 procent oproti předchozímu víkendu - vzhledem k počtu kopií smutný český rekord. To nemůže souviset jen s šeptandou diváků - musela být také fatálně podceněna propagace. Vypadá to, že se tvůrcům nevrátí ani rekordně malé náklady. Takže pokud ještě někdy chcete v kinech vidět nějaké české zombie, musíte jít na CHOKING HAZARD ještě několikrát do kina i s celou rodinou...
Co jste nevěděli o novém logu Novy.
Na Something Awful vyšel (samozřejmě anglicky) fajnový článek o deseti nejdebilnějších padouších v dějinách filmu. Dva z nich jsou z MATRIXu.
Nový dokument o ALIEN VS. PREDATOR.
V souvislosti s katastrofickým filmem Rolanda Emmericha DEN POTÉ, který popisuje novou dobu ledovou, NASA zakázala všem svým zaměstnancům, aby se k tomuto filmu jakkoliv vyjadřovali nebo poskytovali rozhovory! Ale nebude to asi tím, že by v NASA věděli něco tajného šokujícího o nové době ledové, jako spíš tím, že nechtějí, aby byli zneužiti k propagaci filmu.
INDIANA JONES 4 byl odložen na bůhvíkdy (česká premiéra pochopitelně taky), ale zato byla oficiálně ohlášena česká premiéra třetí epizody STAR WARS: 19. května 2005.
Je ke stažení nová upoutávka na poslední Shyamalanův horor THE VILLAGE. Jestlipak uhodnete jaká překvapivá závěrečná pointa nás čeká tentokrát?
P.S: Zatímco dopisuji FFFILM, přepínám průběžně mezi HBO, kde Xander Cage vyhazuje do vzduchu Českou Republiku a CNN, kde Američani vyhazují do vzduchu Fallúdžu. Na HBO to má lepší střih a hudbu...