Článek
Kromě šéfdirigenta PKF Jakuba Hrůši, který večer dirigoval, se o jeho zdar zasloužil i hlavní sólista - makedonský klavírista Simon Trpčeski. Pro něho v sále přítomný autor Imeri Klavírní koncert napsal a lepšího interpreta si nemohl najít.
U nás z předchozích koncertů známý sólista ho dokonce uvedl na pódiu ještě podrobným vysvětlením v angličtině s ukázkami tří makedonských písní, které i sám zazpíval a zahrál.
Pak již zazněl samotný koncert. Třívěté dílo je typickým příkladem současné ve světě módní fůze folku a jazzu v symfonickém balení. Balkánský temperament mu dodala ještě ve třetí větě i účast dalšího Makedonce, nejmenovaného bubeníka, jenž s lidovým bubnem tzv. tapanem přispěl ke zdůraznění tanečního charakteru skladby v nezvyklých rytmech a v temperamentním podání. Úspěch byl veliký, gratulovala i sólistova malá dcerka v makedonském kroji.
Trpčeski předtím ještě zahrál technicky i výrazově na vysoké úrovni velice posluchačsky přístupný 2. klavírní koncert g moll Camilla Saint–Saënse, PKF vánoční náladu připravila Corelliho „Vánočním“ Concertem Grosso g moll a nezvyklý večer spojující Vánoce, Balkán i Jižní Ameriku zakončila další temperamentní taneční melodie Saudades do Brasil Francouze Daria Milhauda s brazilskými rytmy. PKF se rozloučil s letošním rokem ještě přidanou koledou „Tichá noc“.
Hodnocení: 80 %