Hlavní obsah

Ruční kresba je pro mě alfa a omega řemesla, říká ilustrátor a vítěz Czech Grand Design Michal Bačák

8:45
8:45

Poslechněte si tento článek

Ilustrace Michala Bačáka vás pozvou do světa fantazie, vyprávěných příběhů nebo tajemné rostlinné říše, kde květy voní a vše hýří barvami. Obdivovat budete jemné kresby propracované do detailu a možná přijde i déjà vu pocit, že jste se „potkali“ s nizozemským renesančním umělcem H. Boschem.

Foto: Kristýna Hrabětová

„Moje kresby jsou narativní, někdy mám problém opustit rozdělanou kresbu včas,“ říká s úsměvem Michal Bačák.

Článek

Výtvarník Michal Bačák vyhrál Czech Grand Design 2024 v kategorii Ilustrátor roku. O vítěznou cenu se ucházel s návrhem intarzie pro pražský bar Forbína, který nedávno prošel úspěšnou rekonstrukcí. Čerstvě dostal za ilustraci i cenu EDIDA 2025.

Byl návrh intarzie pro bar Forbína výzvou?

Určitě ano. Intarzie vyžaduje jiný způsob myšlení než kresba na papíře. S nápadem ji vytvořit přišli páni ze studia Olgoj Chorchoj, kteří mě také oslovili.

Jejich ateliér totiž rekonstruoval prostory kavárny Slavia a zmíněného baru, stále probíhá rekonstrukce restaurace Parnas, jež tvoří spojený komplex. V interiérech se pracovalo s dřevěným obložením, zachovala se i původní intarzie z 20. let minulého století. Bylo logické v tomto duchu pokračovat.

Grand designérem roku je Jan Černý, navrhl olympijskou kolekci

Kultura

Intarzie dopadla podle mých představ a velký podíl na tom má i perfektní řemeslné zpracování, kterého se ujal designér Jakub Pollág ze studia Zeitgeist.limited.

Jaký motiv jste zvolil?

Fantaskní krajinu, která má i prvky z divadelního prostředí. Forbína stojí naproti Národnímu divadlu a připadalo nám, že je to hezké propojení.

Intarzie zvolenými detaily trošku připomíná i divadelní hru Sen noci svatojánské, ale i Janáčkovu operu Liška Bystrouška.

Foto: Vojtěch Veškrna

„Kresba mě vede do vnitřního klidu. Vítám ale i jistou roztříštěnost. Člověk díky ní začne objevovat souvislosti,“ vysvětluje ilustrátor.

Ve Snu noci svatojánské jsou víly, elfové, kouzelný les. Máte rád pohádky a fantasy svět?

Mám a moc. Od dětství miluji například filmy výtvarníka Karla Zemana. Příběhy a mýty mám rád dodnes.

Mám rád i historii, hlavně pravěk, středověk, nebo 19. století, konkrétně období biedermeieru. Při práci s chutí poslouchám různé audioknihy, například Píseň ledu a ohně od George R. R. Martina. Takové příběhy a období mě vždy pohltí.

Vystačíte si s papírem, tužkou a štětcem. Ruční ilustrace je za mě cenná a bude brzy i výjimečná…

Vážím si všech kolegů, kteří mají skvěle zvládnutou digitální ilustraci. Mně to ale není blízké. Přiznám se, je to i tím, že jsem trošku nemožný v technice. Ruční kresbu si hýčkám a rád si ji obhajuji před umělou inteligencí. Je pro mě alfa a omega řemesla.

Papír, tužka, štětec a barevné pigmenty, to je moje! Nejsem staromilec, ale klasickou ilustraci mám rád. Někdy mám i pocit, že moje kresby jsou jakoby „zaprášené“ dávnou historií.

Používáte na kresbu profesionální barvy? Jak důležitá je kvalita?

Před lety jsem v zásuvce již nepoužívané základní školy našel v původní školní lavici anilinky. Nikomu nepatřily, děti už ve škole nebyly. Odnesl jsem si je domů a začal je používat. Měly svěží barvy, měl jsem je rád, ale po čase kresby začaly blednout.

Proto teď používám přírodní akvarelové pigmenty. Pracuji také s fixy a z nedávné návštěvy Hongkongu jsem si přivezl plakátové barvy podobné kvaši. Moc se těším, až je zkusím.

Foto: archiv Michala Bačáka

Moser a váza s rytinou Microcosmos. Vznikla ve spolupráci s designerem Janem Plecháčem.

Ilustrace máte propracované do detailu. Rozvrhnete si předem, co bude vlevo, nahoře?

Kdepak, je to automatická kresba. Pro mě je dobrodružství nevědět, jak se ilustrace na prázdném papíře vyvine. Zjišťuji to postupně a nedělám si ve volné tvorbě ani skici. Ty vytvářím jen pro potřeby klientů, aby věděli, do čeho se mnou jdou.

Kreslíte i na porcelán, sklo nebo jízdní kolo…

Vystudoval jsem produktový design, ale utekl k ilustraci. A jsem rád, že jsem si ji později obhájil nejen na papíře.

Navrhoval jsem kresbu na porcelánové talíře, keramiku, ale i skleněnou vázu. Konkrétně šlo o spolupráci se sklárnou Moser. Nebylo to snadné, motivem jsem se musel přizpůsobit technice pánů rytců.

Rytce, s nimiž jsem na váze spolupracoval, považuji za nejdokonalejší mistry. Mají díky svému umu i rytířské tituly a jsou báječní i lidsky.

Atypická byla i práce na rám jízdního kola. Oslovila mě značka Festka, abych vytvořil „porcelánové“ kolo pro sběratele jízdních kol z Asie. Kreslil jsem přímo na konstrukci a všelijak jsem se rámem proplétal se štětcem v ruce.

Michal Bačák

Michal Bačák patří mezi nejvýraznější osobnosti současné ilustrátorské scény. Ve své profesní i volné tvorbě se zaměřuje na ručně kreslenou ilustraci. Pro jeho rukopis je typická precizní práce s linií a detailem. S lehkostí používá a propojuje folklorní, přírodní i vědecko-fantastické motivy.

Narodil se v roce 1985 v Brně, vystudoval ateliér designu na VŠUP v Praze. Je nositelem ocenění Czech Grand Design za rok 2016 a získal dvě ocenění EDIDA 2014 a 2018.

Akademie designu ČR ho vybrala jako finalistu 19. ročníku cen Czech Grand Design 2024 v kategorii Ilustrátor roku. Porota ocenila návrh intarzie pro bar Forbína. Kategorii nakonec ovládl. Vidět ji můžete na interaktivní výstavě SHOTBY.US: Space of Desire v Kunsthalle Praha, a to až do 10. března 2025.

V Litomyšli jste si vyzkoušel na domě i sgrafito…

Stál jsem na lešení a musel postupoval při práci rychle a hbitě, přitom mám v povaze tvořit v klidu a pomalu. Ale moc mě to bavilo!

Sgrafito jsem vytvářel pro báječné manžele Leníčkovy, kteří jsou zarytí „Litomyšláci“ a mají svoje město moc rádi. V ulici, které se podle renesančního stavitele Matěje Kakase říká lidově Kakaska, jsem jim tohoto velmože zvěčnil na fasádu domu.

Smetanova Litomyšl se vrací na zámek

Hudba

Litomyšl je krásné historické město a přirostlo mi k srdci. V lékárně na náměstí jsem ještě maloval na stěny florální motivy a pak vyzdobil klenby v interiéru rodného domu Bedřicha Smetany.

Další zajímavý počin, tapiserie pro operu…

Režisér Ondřej Pilař a scénograf Petr Vítek ze Slovenského národního divadla si přáli tapiserii k připravované opeře Nabucco od G. Verdiho. Další výzva, která ke mně tak nějak sama přišla, aniž bych jí šel naproti.

Rozhodl jsem se vytvořit mezopotámskou oázu, lehce inspirovanou renesancí a raným barokem. Strašně zajímavé bylo sledovat ilustraci nakreslenou na standardním formátu, která byla přenesena na látku ve velkoformátovém měřítku.

Foto: archiv Michala Bačáka

Poetiku mají kresby z Prahy, které odkazují na malíře Kamila Lhotáka. Ilustrace jsou ze série Pražské čtvrti: Kbely, Žižkov, Smíchov a Libeň.

Svět vašich ilustrací je poetický. Má svoji poetiku i město Ostrava, kde jste prožil klukovská léta?

Ano, Ostrava má neuvěřitelné kouzlo ve své rázovitosti. Jsem strašně rád, že jsem tam mohl vyrůstat.

Například když jsem jezdil s rodiči tramvají číslo dvě do ostravských Vítkovic, lidé ve voze říkali, že se mají ty vysoké pece zbořit. A teď je z nich druhá nejnavštěvovanější památka v Česku.

Ostravským klenotem je pro mě i gotický kostel svatého Václava a vilové čtvrti tehdejších uhlobaronů. Tam si připadáte jako v Londýně, v tajemných příbězích anglického spisovatele Charlese Dickense.

Navíc jsou tam skvělí lidé a setkání s Ostraváky je pro mě vždycky osvěžující.

V Ostravě je strašidelný patník, který jste dokonce nakreslil…

Ano, chodil jsem kolem jako dítě a bál jsem se ho. Je zřejmě od sochaře Augustina Handzla, který v Ostravě tvořil od neobaroka až po modernu. Jeho putti sedí na tamních římsách a vypadají jako z filmu Panna a netvor od režiséra Juraje Herze. Mimochodem, ten strašidelný patník je tam dodnes.

Foto: archiv Michala Bačáka

Pro Slovenské národní divadlo navrhl tapiserii k opeře Nabucco od G. Verdiho. Michal Bačák (vlevo) se scénografem Petrem Vítkem

Co vám, kromě nominace na Ilustrátora roku, ještě dělá radost?

Lidé, kteří jsou kolem mě. Cítím se s nimi skvěle a musím říct, že mám na ně opravdu štěstí. Mám pocit dobré víry v lidi.

Radost mi dělá i zahradničení. Vyrostl jsem sice ve městě, ale u moravského Kyjova, kde teď bydlí rodiče, mám ovocný sad.

Vysazuji v něm staré a krajové odrůdy ovocných stromů. Trpělivě čekám, jak se jim bude dařit. Loni jsem měl hezkou úrodu švestek. Jsem spokojený, jen občas lamentuji, že zahradník má čtyři nepřátele.

To mě zajímá, prozraďte…

Jaro, léto, podzim a zimu. Ta je díky globálnímu oteplování mírná, například meruňky na jaře brzy nastartují, vyraší květy a pak je spálí mráz. V tu chvíli je po letní sklizni. Jsem ale optimista a na letošní meruňky se těším.

FOTO: Franta jako svědek válek, lidského utrpení a uprchlických krizí

Kultura

Kresby Karla Lagerfelda jsou k vidění v Praze, jeho autoportrét má na výstavě světovou premiéru

Lifestyle
Související témata:
Michal Bačák

Výběr článků

Načítám