Hlavní obsah

Rozporuplná premiéra v České Filharmonii

Právo, Vladimír Říha

Pražské návraty rakouského dirigenta Manfreda Honecka k České filharmonii jsou vždy událostí, zejména při jeho mozartovských a mahlerovských intepretacích. Páteční koncert v téměř zaplněném Rudolfinu se však z těchto večerů vymykal.

Foto: Profimedia.cz

Orchestr České filharmonie. Ilustrační foto

Článek

Již tím, že Honeck, od příštího roku opět hlavní hostující dirigent ČF, si vybral k české premiéře dílo u nás neznámé – oratorium rakouského skladatele Franze Schmidta Kniha sedmi pečetí.

Dílo bratislavského rodáka z doby před druhou světovou válkou patří k málo uváděným a jeho poslední dokončená skladba z roku 1938, premiérovaná těsně před obsazením Rakouska a smrtí skladatele, je mohutností aparátu i délkou dost náročná. Dvouhodinové dílo hrané v Praze bez přestávky napsal Schmidt na texty Zjevení svatého Jana, čímž předpověděl hrůzy, které brzy v Evropě následovaly, ale hudebně není příliš objevné.

Obsahuje několik působivých míst, ale i dost zbytečné „vaty“, a tak jeho pražská premiéra moc nezaujala. Interpretačně nelze provedení nic vytknout, Honeck s orchestrem a zahraničními pěveckými sólisty odvedli maximální výkon, když vynikající byli hlavně německý tenorista Dominik Wortig jako Jan Evangelista a Pražský filharmonický sbor. Dílu by však neškodilo zkrácení.

Celkové hodnocení 70 %

Franz Schmidt: Kniha sedmi pečetí

Manfred Honeck a Česká filharmonie,

Rudolfinum, Praha, 20. dubna

Související témata:

Výběr článků

Načítám