Článek
Olejomalba o rozměru 4,3 na 2,2 metru zdobí od doby svého vzniku rokycanskou obřadní síň. A když měla poprvé před deseti lety putovat na výstavu v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou, byla část radních proti, záměr schválili až na třetí pokus.
„Letos to bylo bez problémů,“ řekl Novinkám rokycanský starosta Tomáš Rada (Rokycanští patrioti). Rám zůstane na svém místě, do Pardubic zamíří jen vlastní plátno. „Nicméně není tak velké, aby bylo nutné je rolovat,“ podotkl Rada.
Vlastní převoz je naplánovaný na příští týden, zpět se Mucha vrátí po skončení výstavy, která bude k vidění od 31. července do 29. září. Rokycanští svatebčané během této doby ošizeni nebudou. Zdobený rám zůstane v obřadní síní a vyplní jej fotokopie, kterou nechá na své náklady pořídit pardubická galerie. „Většina lidí žádný rozdíl nepozná,“ poznamenal starosta.
Sutnar, Mucha, turistické značky i pivo. Americký znalec mapuje český design
Stejně to vypadalo při první zápůjčce - tehdy po navrácení originálu darovala radnice fotokopii díla na zámek Zbiroh, kde Alfons Mucha po část svého života tvořil. Kde posléze skončí nová kopie, jasné zatím není.
V těchto dnech ještě obraz čistí Jana Michálková a Tomáš Berger, restaurátoři, kteří mají na starosti i slavnější Muchovu Slovanskou epopej.
„Obraz je v dobrém stavu. Prakticky po celou dobu visí na místě, pro které byl namalován, a město si jej váží,“ konstatoval Berger.
„Činidly na vodní bázi odstraníme povrchové nečistoty, kterých není mnoho, a provedeme drobné retuše. Nechceme se dostat pod lak,“ vysvětlil.
S transportem problémy nebudou. „Plátno se obalí ochranou fólií a vynese ven, dveře jsou naštěstí dostatečně prostorné,“ doplnil Berger.
Za padesát tisíc
Mucha obraz vytvořil ve svých třiasedmdesáti letech při příležitosti pětistého výročí Rokycanova vystoupení na basilejském koncilu, a to na základě objednávky městské spořitelny - ta za něj zaplatila padesát tisíc korun a posléze jej věnovala radnici.
Na pardubické výstavě bude spolu s dalšími dvěma rozměrnými plátny tvořit protiváhu k Muchových drobnějším pracím.
„Půjde o jedno z nejzásadnějších představených děl,“ sdělila Klára Zářecká, ředitelka Gočárovy galerie.