Článek
Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny.
Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny.
Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny. V něm Liew Seng ukazuje na příběhu dvou osamělých dětí, o něž jejich otec nejeví zájem, naléhavý obraz rozpadajícího se zchudlého světa.
Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny. V něm Liew Seng ukazuje na příběhu dvou osamělých dětí, o něž jejich otec nejeví zájem, naléhavý obraz rozpadajícího se zchudlého světa.
Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny. V něm Liew Seng ukazuje na příběhu dvou osamělých dětí, o něž jejich otec nejeví zájem, naléhavý obraz rozpadajícího se zchudlého světa.Vítězství si odnesl i dánský snímek Ma Salama Jamil (Jdi v míru, Jamale), v němž Omar Shargawi ukazuje výlučnou klaustrofobní poetikou příběh arabských imigrantů ocitajících se v dnešním Dánsku jako ve vězení.
Prvním vítězem byl vyhlášen thajský snímek Wonderful Town (Báječné město), v němž Aditya Assarat nabízí sociální obraz země zničené tsunami. Další hlavní cenu přiřkla porota filmu Flower in the Pocket (Květina v klopě), nejnovějšímu výhonku malajské nové vlny. V něm Liew Seng ukazuje na příběhu dvou osamělých dětí, o něž jejich otec nejeví zájem, naléhavý obraz rozpadajícího se zchudlého světa.Vítězství si odnesl i dánský snímek Ma Salama Jamil (Jdi v míru, Jamale), v němž Omar Shargawi ukazuje výlučnou klaustrofobní poetikou příběh arabských imigrantů ocitajících se v dnešním Dánsku jako ve vězení.
Na příběhu Jamila sledujeme, jaká kulturní či náboženská traumata si s sebou na Západ přináší řada uprchlíků. V diváckém hlasování si naopak nejlépe vedl animovaný snímek Marjane Satrapi Persepolis, jejž známe velmi dobře i z naší distribuce.
Čtvrtstoletí burzy projektů a námětů
Uplynulý týden se ale nesl také ve znamení oslavy 25. výročí rotterdamského trhu projektů a námětů Cinemart, díky němuž byla natočena i řada českých filmů, například Vihanové Pevnost, Václavovy Paralelní světy, Švankmajerovi Šílení či Slámovo Štěstí. Tamní Cinemart vznikl před pětadvaceti lety, kdy zástupci grantovního Hubert Bals Fundu přišli s iniciativou napomoci realizaci filmů, jež stále obtížněji získávaly financování v podmínkách komercializující se kinematografie.
Uplynulý týden se ale nesl také ve znamení oslavy 25. výročí rotterdamského trhu projektů a námětů Cinemart, díky němuž byla natočena i řada českých filmů, například Vihanové Pevnost, Václavovy Paralelní světy, Švankmajerovi Šílení či Slámovo Štěstí. Tamní Cinemart vznikl před pětadvaceti lety, kdy zástupci grantovního Hubert Bals Fundu přišli s iniciativou napomoci realizaci filmů, jež stále obtížněji získávaly financování v podmínkách komercializující se kinematografie.
Postupně se zrodil trh, na němž mohou vybraní tvůrci předkládat před producenty, koproducenty vlastní náměty, případě usilovat o podporu různých fondů na vývoj projektů i samotnou produkci. Například filmy ekonomicky slabších zemí podporuje tradičně Hubert Buls Fund.
Letos se bohužel Cinemartu žádný český projekt Cinemartu nezúčastnil. Nicméně příslibem i pro naše filmaře může být zpráva, že Jacques van Heijningen z Rotterdam Film oznámil záměr založit silný soukromý produkční fond ve výši tří miliónů eur s výhledem na navýšení jmění díky podpoře rotterdamských kapitánů průmyslu až na 50 miliónů.
Nový Rotterdam Film Fund by měl od roku 2009 přitáhnout do města mezinárodní koprodukce, v nichž by participoval až do výše 20 procent rozpočtu.