Článek
Jde o vaše šesté album. Šli jste na jeho nahrávání od první chvíle s tím, že je potřeba na soundu kapely něco zásadně či nepatrně změnit?
Ano, s každou novou deskou chceme znít trochu jinak, být jinde. Ta příští třeba bude hodně koncepční, bude se jmenovat Buňuel a celou ji zasvětíme odkazu tohoto zcela výjimečného režiséra. Nechceme znít stále jako na první desce, jsme o deset let starší.
Naši fanoušci změnu zvuku Twilight Of Jesters? zaznamenají ihned, ostatní ji možná ani nepostřehnou. Do nahrávání jsme šli od první chvíle hlavně s tím, že chceme dobrý písničky. Zvuk kapely byl v tu chvíli druhořadý, ten budeme dolaďovat při živém hraní.
Zdá se, že na desce přibylo více tanečních postupů, takových těch cíleně tanečních. Je to další pocta osmdesátým létům, jejichž inspiraci jste nikdy neodmítali?
Naše nová deska je pocta automobilu Dodge Charger 1970, ve kterém vznikla většina nápadů. Jen v tomto nenápadném vozidle, osazeném prvotřídní zvukovou aparaturou, si posluchači nahrávku opravdu užijí. Doporučuji trasu Praha–Strakonice.
Poslední stadium nahrávání alba, mastering, probíhalo v Londýně. Dokázal Miles Showell ve studiu Metropolis udělat se zvukem něco, co by čeští zvukaři nedokázali? Ptám se na to, jestli mixování v Londýně není jen tzv. efektní úkon.
Co to je efektní úkon? Že člověk vyhodí balík peněz jen pro to, aby si mohl napsat na booklet, že mastroval v Londýně? Takoví mamlasové přece jen nejsme, ten rozdíl je veliký. Chtěli jsme to zkusit už dávno, ale vyšlo to až teď.
V době, kdy měli britští zvukaři za sebou stovky dnes již legendárních desek, jsme u nás poslouchali Puhdys. Těch opravdu srovnatelných nahrávek se světovým průměrem v Čechách vyšlo pár až v posledních letech.
Na albu jsou hosté Glenn Hughes, Ashley Slater, James Cole a dokonce i písničkář Vlasta Třešňák. Ví se, že přítomnost hostů na deskách je pro Monkey Business radost i „muzikantský suvenýr“. Nemáte ale pocit, že nahrávka tím pádem nebyla jen v rukou kapely, nýbrž se stala hmotou, s níž hosté z různých hudebních hnízdišť naložili po svém?
Právě proto spolupráce vítáme, chceme být hmotou, která je živá a mění se. Noty jsou jen základní značky, teprve zajímavá interpretace z nich může udělat něco výjimečného. Ať čeští zpěváci prominou, to bychom se mohli všichni uzpívat, ale když otevře pusu Glenn Hughes, je to přece jen trochu jinde.
Rovněž praštění do bubnu Dennise Chamberse je dost jinde, než je u nás zvykem. Už jenom to, že s námi výše jmenovaní spolupracují, nám dodává chuť a entuziasmus do dalšího hraní. Díky nim si alespoň jedno odpoledne v měsíci nepřipadáme úplně ztraceni.
V textech je řada témat. Jaká je ale jejich červená nit?
Krize středního věku a na ni navazující okruhy témat. Stárnutí, rozvodovost, alkoholismus, poruchy prostaty a škodlivost komunismu kultuře.
Monkey Business tradičně získávají za své desky výroční hudební ceny. Na kolik si troufáte v příštích Andělech s novinkou?
V Andělech opravdu nevím..., tam bych to tipoval na vítězství v kategorii Neúnavní bojovníci roku. Ale jak mi tarotové karty předpověděly, ve všech ostatních čertovských anketách máme šance velmi velké.