Hlavní obsah

Rok české hudby i divadla

2:18
2:18

Poslechněte si tento článek

Bilanci letošního divadelního dění nutno začít připomínkou Roku české hudby, který inspiroval stovky inscenačních i hudebních projektů, a to v širokém rozpětí od velmi skromných až po ty, jejichž příprava začala už před deseti lety. Takto vzniklo dvojí uvedení všech oper Bedřicha Smetany v inscenacích Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, jež se jednoznačně řadí k vrcholným událostem roku.

Foto: Marek Olbrzymek

Rusalka režiséra Davida Radoka sleduje intenzivně tragický osud titulní postavy. Na snímku její představitelka Jana Šrejma Kačírková

Článek

Zůstaneme-li u opery, letos se pak završil i čtyřletý projekt Opery Národního divadla v Praze a Musica non grata realizovaný ve spolupráci s Velvyslanectvím Spolkové republiky Německo, který připomínal autory pronásledované z náboženských, rasových, politických či genderových důvodů, a to zejména tvorbu meziválečného Československa v řadě zajímavých inscenací.

Stejně tak i cyklus Opery terezínských skladatelů Národního divadla moravskoslezského, který letos vyvrcholil inscenací opery Šarlatán Pavla Haase.

Foto: Martin Popelář

K zážitkům roku patří i ostravská inscenace opery Pavla Haase Šarlatán v režii Ondřeje Havelky. Na snímku zleva Marek Žihla (Šereda) a Pavol Kubáň (Pustrpalk)

Ale dařilo se i festivalům, ať už to byly Opera Nova pražského Národního divadla s inscenacemi oper Le Grand Masaře Györga Ligetiho a Kafkův dopis otci od Jiřího Trtíka, anebo velkoryse koncipovaný Janáček Brno, jenž v operní části přinesl minimálně dvě výrazné inscenace Janáčkových oper, jmenovitě Výlety páně Broučkovy v režii Roberta Carsena a Věc Makropulos v režii Clause Gutha.

RECENZE: Janáčkovo dílo pojaté dvěma rozdílnými způsoby

Hudba

Z operních počinů nelze opomenout i osobitě přečtenou Rusalku režiséra Davida Radoka a světovou premiéru opery Here I am Orlando Ĺubici Čekovské v režii Jiřího Heřmana, obě rovněž v produkci Národního divadla Brno. A také Rameauovu operu Platée ve Státní opeře s vynikajícím Marcelem Beekmanem v titulní roli.

Byl to rok rušný, kdy mnohé vzniklo, ale i zaniklo. Svou tvorbu uzavřely hned dva činoherní soubory, a sice Depresivní děti touží po penězích a Masopust. V obou případech šlo o výrazná seskupení, jež naplnila své představy o divadle a jejichž tvůrci pokračují v jiných prostředích dále.

Lze si jen přát, aby jejich místo zaujala nová tvůrčí generace, která po sobě zanechá stejně výraznou stopu.

RECENZE: Šarlatán jako pestrý žánrový obrázek

Divadlo
Související témata:

Výběr článků

Načítám