Článek
Na klasiku sází Činohra Národního divadla v Praze, jež do léta uvede Euripidovy Bakchantky, Nebezpečné známosti Choderlose de Laclose v dramatizaci a režii dua SKUTR i Stroupežnického Naše furianty v režii Martina Františáka.
Ibsenovu Noru nebo Shakespearovu komedii Marná lásky snaha chystá činoherní soubor ostravského Národního divadla moravskoslezského. A Shakespearovo Zkrocení zlé ženy v režii Jany Paulové s Michaelou Badinkovou a Patrikem Děrgelem v hlavních rolích bude udávat tón letošnímu Prima Hvězdnému létu pod Žižkovskou věží Divadla Kalich v Praze.
Diváci se ale mohou těšit i na mnoho nových her s aktuálními tématy. Již v lednu uvede pražský Divadelní spolek Kašpar v Divadle v Klubovně v Jindřišské ulici hru 2084 autora S. d. Ch., parafrázující svým názvem Orwellův román 1984.
„Hra přináší v něčem až fascinující vizi stavu společnosti v budoucnosti, která nám připadá vzdálená, ale ve skutečnosti nás od ní dělí kratší čas než od skončení druhé světové války. A jejíž znepokojivé rysy mají kořeny v událostech, které zažíváme právě teď,“ říká režisér inscenace Šimon Dominik.
Koncem ledna uvede pražské Divadlo na Vinohradech hru Danny Smiřický (Příběh inženýra lidských duší), v níž se divadlo vrací k osobnosti a dílu Josefa Škvoreckého a která dokončí vinohradskou trilogii z české historie.
„Po příbězích snílků Bornů a Nedobylů, kteří položili základní kameny české společnosti, Čapka, Scheinpflugové, Masaryka a Pátečníků, kteří budovali étos první republiky, se v příbězích Dannyho Smiřického dovrší osudy českého člověka do velkého panoramatu,“ objasňuje autor hry a šéfdramaturg vinohradské scény Jan Vedral.
Premiéru budou mít i hry inspirované směry a událostmi posledních let. Hnutí Me Too se promítne do hry Feminista Marka Šindelky, kterou v únoru uvede brněnské Národní divadlo na scéně Reduty. Jejím hrdinou je učitel na umělecké škole.
Tématem starší i novodobé emigrace se zabývá autorská inscenace Anny Klimešové Pozdravuju a líbám vás všecki, kterou na květen chystá brněnské Divadlo Husa na provázku. Mladá běloruská režisérka Palina Dabravolskaja s provázkovským souborem uvede svou hru Hrdinky o ženách, jež svým myšlením a jednáním přesahují hranice ženám vymezených rolí.
Brněnské HaDivadlo naplánovalo na 24. února, výročí válečné agrese Ruska na Ukrajině, premiéru autorské adaptace románu Felix Austria současné ukrajinské spisovatelky Sofie Andruchovyč. Inscenace, kterou autoři Eduard Kudláč a Iva Klestilová nazvali Požár v šťastném Rakousku na vztahu dvou žen klade otázky po hledání lepší budoucnosti Evropy.
Nové muzikály i opery
Klicperovo divadlo v Hradci Králové chystá na konec sezony premiéru nové hry Tomáše Dianišky o osudech české Mata Hari Hany Krupkové Tělo tajné agentky i novou hru Reného Levínského Celý život nestačí, kterou nastuduje Jan Frič.
Milovníci muzikálů se mohou těšit na titul The Bodyguard (Osobní strážce), muzikál z roku 2012 podle stejnojmenného filmu, který chystá Hudební divadlo Karlín s Evou Burešovou a Hynkem Čermákem v hlavních rolích.
„Divadelní podoba není zrcadlové přenesení filmu. Navíc muzikál je neobvyklý tím, že v něm zpívají jenom dvě postavy, Rachel a její sestra Nicki. Bodyguard Frank jednou zazpívá na karaoke, aby dokázal, že zpívat neumí,“ říká autor české verze Bodyguarda Adam Novák.
Muzikálový ďábelský lazebník z Fleet Street Sweeney Todd se po Plzni v únoru objeví i v Ostravě v inscenaci Národního divadla moravskoslezského. Městské divadlo Brno připravilo v novém roce pro své diváky rodinný muzikál Mathilda podle knížky Roalda Dahla i Velkou rybu (Big Fish), broadwayský muzikál o tom, jak je v lidském životě důležitá fantazie.
Operní premiéry zahájí v lednu v Divadle J. K. Tyla v Plzni Dvořákova Armida, jejíž inscenaci chystá i pražské Národní divadlo. To ve Státní opeře uvede již v únoru v dramaturgické řadě Musica non grata operu Šaty dělají člověka skladatele Alexandra Zemlinského. Ostravský soubor v cyklu Opery terezínských skladatelů připravil na únor premiéru dvou jednoaktovek skladatele Viktora Ullmanna Rozbitý džbán a Císař Atlantidy.
Národní divadlo v Brně chystá Verdiho Falstaffa v režii Ondřeje Havelky a Salome Richarda Strausse v režii Davida Radoka. Je patrné, že i v novém roce bude z čeho vybírat, a to od komedií a muzikálů až po závažná společenská témata.