Článek
Uprostřed moře probudí muže na plachetnici rána a proud vody, který proraženým bokem zaplavuje kajutu. Muž vstává a začíná dělat přesně to, co musí, aby zachránil nejprve sebe a loď, pak už jen holý život.
Vypadá to jako kurz přežití a přitom je to velké, strhující drama. Napětí, akce, brilantní filmařské záběry a především Redford, který dokazuje, že ještě v sedmasedmdesáti letech dokáže podat oscarový výkon ve fyzicky nesmírně náročné roli. Jen on, loď, moře, žhnoucí slunce a bouře…
„Byla to opravdu jedna z největších hereckých výzev. Byl jsem sám, bez jakékoli berličky, bez dialogů, beze slov. V takové situaci se musíte zcela odevzdat do režisérových rukou,“ řekl v Cannes Redford. Přiznal, že kdyby věděl, jak fyzicky náročné to bude, možná by do projektu ani nešel. Nicméně teď, když přežil, je rád, že film natočil.
„Věřím v úlohu ticha v našem životě, protože často mluvíme až příliš, moc spěcháme, jsme fascinováni energií a technologiemi. Ale jak dlouho to ještě může trvat? Ve filmu vidíme – na rozdíl od všeho hluku, který dnes vytváříme – jen čas, muže a loď. A to je naše téma,“ dodal.
Byl jsem sám, bez jakékoli berličky, bez dialogů, beze slov Robert Redford
Režisér Chandor poznamenal: „Viděl jsem Roberta na konferenci v Sundance. Seděl jsem až vzadu, a přestože v sále byly asi tři stovky režisérů, vyzařovala z něho taková síla, že jsem měl pocit, jako by mluvil jen ke mně. Tak jsem se ho pak zeptal, jestli by přijal tuto roli, a on ihned souhlasil.“
Chandorův a Redfordův film se promítal mimo soutěž. Kdyby v ní byl, zřejmě by patřil mezi favority – přinejmenším kvůli hereckému výkonu. Takových je ovšem i tak víc než jindy.
Počínaje Leonardem DiCapriem v titulní roli zahajovacího Velkého Gatsbyho, přes Benicia Del Tora a Mathieua Amalrika v soutěžním filmu Jimmy P, Michaela Douglase a Matta Damona ve snímku Pod svícnem, Oscara Issaka jako zpěváka v Inside Llewyn Davis a Madse Mikkelsena až k méně známému Taharu Rahimovi ve filmu Minulost.
Mezi favority na hlavní cenu přibyl jednak Soderbergův film Pod svícnem, filmařsky působivé dílo italského režiséra Paola Sorrentina The Great Beauty (Velká krása) a možná i Nebraska Alexandra Paynea.
A konečně je tu i film, který rozdělil publikum: Only God Forgives (Jen Bůh odpouští) Nicolase W. Refna, jenž v Cannes dostal předloni Cenu za režii Drive. Tentokrát přivezl snímek, ve kterém se všichni jen nesmyslně řežou, usekávají si končetiny a vraždí.
A konečně je tu i film, který rozdělil publikum: Only God Forgives (Jen Bůh odpouští) Nicolase W. Refna, jenž v Cannes dostal předloni Cenu za režii Drive. Tentokrát přivezl snímek, ve kterém se všichni jen nesmyslně řežou, usekávají si končetiny a vraždí.