Článek
Pro pátou sezónu Loketského kulturního léta zvolila dramaturgie premiéru Verdiho Rigoletta a obnovená představení Bizetovy Carmen a Dvořákovy Rusalky. Všechny tři opery nastudoval režisér Martin Otava, který má s produkcemi pod širým nebem velké zkušenosti. Stejně jako v předchozích titulech využil i v Rigolettovi kromě jeviště i přilehlé lokality, louku a skalnatý pahorek.
Značná vzdálenost od orchestru a dirigenta vyžaduje od zpěváků suverénní znalost partů i schopnost orientace v prostoru. Zvládali to všichni na jedničku, i ve chvíli, kdy Tomáši Černému v prvním dějství selhal mikroport, bez jehož pomoci se pěvci v tak rozlehlém areálu neobejdou.
Otavova režie spoléhala celkem pochopitelně především na využití loketského "genia loci", myšlenku s oživlými baletními sochami ale použil před ním v Rigolettovi už Jan Kačer v inscenaci Jihočeského divadla. Umístění scén v Rigolettově domě na pozadí louky přesahovalo míru únosnou pro kontakt s diváky.
Všichni pěvci obstáli v náročném (a v případě druhého představení i chladném) večeru výborně. Platí to především o barytonistovi Vladimíru Chmelovi, který v titulní roli debutoval a jehož výkon neměl chybu. Obdařil nešťastného šaška nejen krásným zpěvem, ale i přesvědčivým hereckým podáním a citem, který prolnul do výrazu svého sametového barytonu. Jeho Rigoletto končí jako zlomený, hluboce zoufalý a osamělý člověk. Vskutku zdařile vytvořená postava.
V roli Gildy zaujala polská sopranistka Agnieszka Bochenek-Osiecka krásným, i ve výškách příjemně znějícím, neostrým tónem a citovým zaujetím. Trojici hvězdných výkonů doplnil suverénním pěveckým výkonem i Tomáš Černý jako Vévoda mantovský. Roli Sparafucila zpíval výborně Jevhen Šokalo, jeho sestru Maddalenu obdařila Galia Ibragimova nejen zvučným hlasem, ale i svůdností. Orchestr pod taktovkou Jana Chalupeckého podal vzdor chladnému počasí velmi solidní výkon.
Svou roli sehrálo i krásné prostředí, včetně osvětlené siluety loketského hradu s hodinami odbíjejícími operní půlnoc, hvězdné nebe i hladina zvolna plynoucí Ohře. Atmosféra loketských představení je neopakovatelná a ti, kdo mají rádi operu, by si ji neměli nechat ujít. Tento pátek a sobotu nabízí Loketské kulturní léto Bizetovu Carmen a 23. a 24. 7. Dvořákovu Rusalku..
G. Verdi: Rigoletto
Dirigent Jan Chalupecký, režie a scéna Martin Otava, kostýmy Josef Jelínek, sbormistr Adolf Melichar, choreografie Jiří Horák. Festivalový sbor, balet a symfonický orchestr, premiéra v amfiteátru Loket 9. a 10. 7. 2004.