Hlavní obsah

Rigoletto s kulisou loketského hradu

Právo, Radmila Hrdinová
LOKET

Před pěti lety obnovil operní pěvec Jan Ježek provoz přírodního amfiteátru v západočeském Lokti. Ten byl zbudován už na konci 40. let 20. století. Zpívaly zde hvězdy jako Marie Podvalová, Marta Krásová. Beno Blachut, Ivo Žídek, Mária Tauberová aj., ale od 60. let přestalo být divadlo využíváno. Nyní se v něm již pátým rokem hraje každé léto opera.

Článek

Pro pátou sezónu Loketského kulturního léta zvolila dramaturgie premiéru Verdiho Rigoletta a obnovená představení Bizetovy Carmen a Dvořákovy Rusalky. Všechny tři opery nastudoval režisér Martin Otava, který má s produkcemi pod širým nebem velké zkušenosti. Stejně jako v předchozích titulech využil i v Rigolettovi kromě jeviště i přilehlé lokality, louku a skalnatý pahorek.

Značná vzdálenost od orchestru a dirigenta vyžaduje od zpěváků suverénní znalost partů i schopnost orientace v prostoru. Zvládali to všichni na jedničku, i ve chvíli, kdy Tomáši Černému v prvním dějství selhal mikroport, bez jehož pomoci se pěvci v tak rozlehlém areálu neobejdou.

Otavova režie spoléhala celkem pochopitelně především na využití loketského "genia loci", myšlenku s oživlými baletními sochami ale použil před ním v Rigolettovi už Jan Kačer v inscenaci Jihočeského divadla. Umístění scén v Rigolettově domě na pozadí louky přesahovalo míru únosnou pro kontakt s diváky.

Všichni pěvci obstáli v náročném (a v případě druhého představení i chladném) večeru výborně. Platí to především o barytonistovi Vladimíru Chmelovi, který v titulní roli debutoval a jehož výkon neměl chybu. Obdařil nešťastného šaška nejen krásným zpěvem, ale i přesvědčivým hereckým podáním a citem, který prolnul do výrazu svého sametového barytonu. Jeho Rigoletto končí jako zlomený, hluboce zoufalý a osamělý člověk. Vskutku zdařile vytvořená postava.

V roli Gildy zaujala polská sopranistka Agnieszka Bochenek-Osiecka krásným, i ve výškách příjemně znějícím, neostrým tónem a citovým zaujetím. Trojici hvězdných výkonů doplnil suverénním pěveckým výkonem i Tomáš Černý jako Vévoda mantovský. Roli Sparafucila zpíval výborně Jevhen Šokalo, jeho sestru Maddalenu obdařila Galia Ibragimova nejen zvučným hlasem, ale i svůdností. Orchestr pod taktovkou Jana Chalupeckého podal vzdor chladnému počasí velmi solidní výkon.

Svou roli sehrálo i krásné prostředí, včetně osvětlené siluety loketského hradu s hodinami odbíjejícími operní půlnoc, hvězdné nebe i hladina zvolna plynoucí Ohře. Atmosféra loketských představení je neopakovatelná a ti, kdo mají rádi operu, by si ji neměli nechat ujít. Tento pátek a sobotu nabízí Loketské kulturní léto Bizetovu Carmen a 23. a 24. 7. Dvořákovu Rusalku..

G. Verdi: Rigoletto

Dirigent Jan Chalupecký, režie a scéna Martin Otava, kostýmy Josef Jelínek, sbormistr Adolf Melichar, choreografie Jiří Horák. Festivalový sbor, balet a symfonický orchestr, premiéra v amfiteátru Loket 9. a 10. 7. 2004.

Související témata:

Výběr článků

Načítám