Článek
Národní galerie totiž připravuje s Baletem Národního divadla speciální projekt, který je vytvořený přímo na míru právě probíhající výstavě Rembrandt: Příběh člověka. „Dva sólisté budou v krásné choreografii interpretovat vztah Rembrandta a jeho životní lásky Saskie. Jejich taneční vystoupení se bude natáčet přímo na výstavě, kde je také obraz Saskie, který bude do choreografie zakomponován,“ řekla Právu tisková mluvčí Národní galerie Eva Sochorová.
Dodala, že choreografie, kterou vymyslel britský tanečník a choreograf Fraser Roach, je složená z několika částí a hlavní milostný duet bude probíhat v sále, kde je Učenec ve studovně, který je jediným Rembrandtovým obrazem na území ČR.
Rembrandta tanečně ztvární zmíněný Fraser Roach a Saskii baletka Evgeniya Victory Gonzalez. Režisérem je Ital Marco Chiodi, který s Baletem Národního divadla už dlouho spolupracuje. Jaká hudba bude zvolena, ještě mluvčí NG nechtěla prozradit, ale potvrdila, že se bude jednat o současný tanec.
Novoroční překvapení
Video bude mít premiéru 1. ledna 2021 ve večerních hodinách na sociálních sítích obou zúčastněných institucí. Národní galerie je podle své mluvčí z této spolupráce nadšena. „V zahraničí se tímto způsobem některé kulturní instituce prezentují už dlouho. U nás to v takové míře ještě nikdo neudělal. Balet Národního divadla to vnímá stejně, když jeho umělecký šéf Filip Barankiewicz řekl, že už bylo na čase něco takového u nás zrealizovat, “ uvedla Eva Sochorová.
Podle ní vznik projektu urychlilo podzimní uzavření kulturních institucí. „Projekt vznikl jako reflexe na uzavření, protože kulturní instituce se samozřejmě snaží hledat nějaké další formy, jak přinést kulturní zážitky lidem. Vznikl by zřejmě i tak, ale současná situace to urychlila. A naše dvě instituce se spojily a vnímaly to jako společný krok,“ vysvětlila. Podle Evy Sochorové je baletní projekt skvělým podnětem, aby se ze spolupráce Národní galerie a Národního divadla stala tradice.
Životní láska
Rembrandt potkal Saskii van Uylenburgh v roce 1633, pravděpodobně v průběhu návštěvy svých příbuzných v Amsterdamu, mezi nimi i bratrance Hendricka van Uylenburgha, tehdejšího Rembrandtova obchodního partnera, uvedla kurátorka výstavy Lucie Němečková.
„Už v tom samém roce se mladý pár zasnoubil a v roce 1634 se Rembrandt se svojí láskou a múzou oženil. S něžností a láskou ji zvěčnil na několika kresbách a malbách. Rembrandt její tvář vtiskl také alegorickým postavám a hrdinkám mnoha obrazů. Šťastné období, završené ještě v roce 1641 narozením syna Tita, který se jako jediný ze čtyř dětí Rembrandta a Saskie dožil dospělosti, však střídalo hořkosladké období pádů a vzestupů. Rembrandtova milovaná žena Saskia zemřela necelý rok po Titově narození a jejich manželské štěstí tak netrvalo ani desítku let,“ vyprávěla.
Saskiina smrt Rembrandtem natolik otřásla, že se na několik let přestal věnovat malbě a svůj zájem směřoval zejména ke kresbě a grafice. Podle Lucie Němečkové byl jeho hluboký smutek nepochybně také jedním z faktorů, který formoval výraz jeho pozdní tvorby (podobně jako smrt jejich společných dětí i osobní bankrot).
Rembrandt a Saskia
Choreograf: Fraser Roach
Saskia: Evgeniya Victory Gonzalez
Rembrandt: Fraser Roach
Režie: Marco Chiodi
Premiéra: 1. ledna 2021
„Snad právě tyto silné zážitky stály za Rembrandtovou potřebou zobrazení hlubokého klidu a emocí, které pozdní dílo významně prostupují,“ uvedla kurátorka Rembrandtovy výstavy.