Článek
Tématem Mezinárodního festivalu debutů a studentských filmů Fresh Film Festu je vzdor. Proč jste zvolili toto téma a jaké hlavní části programu k němu budou odkazovat?
Vzdor je pohled na svět, názor i postoj, který je nám sympatický jak ve filmové tvorbě, tak i ve všem, co děláme mimo festival. Líbí se nám vyhraněnost, a to především v kultuře, a proto jsme se rozhodli vzdát poctu filmům i tvůrcům, kteří si vzdor zvolili jako své téma, případně jako svou cestu.
V rámci programu budou moci diváci vidět filmy radikální a kontroverzní, jako například indický film Sráč, trilogii brazilského režiséra José Padilhy, filmy oceňované na významných festivalech i úplně nové počiny významných světových režisérů jako je například Benedek Fliegauf a jeho snímek Lůno.
Lze vysledovat společnou linku u snímků v hlavní studentské soutěži?
Nelze. Každý rok je jediným společným jmenovatelem většiny filmů ve studentské soutěži určitá bezútěšnost, tragičnost. Tudíž to nelze považovat za nějaký trend. Kvalita filmů jde spíše ruku v ruce s mírou vhledu tvůrců do tématu, jímž se zaobírají. A ty nejkvalitnější většinou nejsou nijak veselé. Možná bylo letos v širším výběru více erotiky, existenciálních krizí a postapokalyptických témat. Z toho ale nelze nic vyvozovat – asi jako když najdete tři různé letáky u vchodu do obchodního domu.
Jaká kritéria pro výběr celovečerních debutů preferujete?
V případě soutěže debutů a druhých filmů Fresh Generation se snažíme vybírat filmy, které nejsou zaměnitelné, okamžitě na vás dýchne čerstvý pohled tvůrce, který svým dílem víří stojaté vody daného žánru. A nemáme tím na mysli experimenty, naopak jde často o divácky velmi vstřícné filmy. V žádném případě se ale nejedná o podbízivost, nechceme divákům dávat to, co chtějí, ale to, co by mohli chtít a neví o tom.
Které filmy bychom si neměli nechat ujít?
Za všechny je možné jmenovat například belgický hraný dokument Upíři, satiricky a velmi vtipně využívající upírský fenomén mainstreamové kinematografie posledních let, a to naopak ve formě malého nezávislého filmu. Diváky určitě pobaví, jak to krvežíznivé etnikum v Belgii nemá lehké – to je základní teze filmu.
Můžu také doporučit jihokorejský snímek Žluté moře, netradiční thriller, na který se nezapomíná. Podařilo se nám získat také snímek Zmrzlá kost, neokázalé drama se čtyřmi nominacemi na Oscara. A v neposlední řadě by si diváci neměli nechat ujít debut polského režiséra Jana Komasy Místnost sebevrahů, příběh mladíka, který uniká před disfunkční rodinou do světa virtuálních avatarů. Film vyvolal v Polsku obrovskou odezvu.
Jak jste spokojeni s Prahou, kde se přehlídka koná podruhé? Jaké máte plány na příští rok?
Praha je skvělé město, které pro organizaci festivalu skýtá mnohé výhody, město disponuje mnoha kiny a celkově je podnebí Prahy kultuře nakloněné. Na druhou stranu v takto velikém městě, kde se denně koná mnoho kulturních akcí, je poměrně náročné být viděn. Myslím, že Praha Fresh Film Festu sluší, ale všechno je otevřené…
Na 120 snímků
Fresh Film Fest (FFF) nabídne od 24. do 28. srpna v Praze téměř 120 snímků v soutěžních i nesoutěžních sekcích. Základnou bude Palác Akropolis, program se také bude konat v kině Světozor, Kině 35 ve Francouzském institutu, v divadle Ponec, projekce zdarma nabídne Letní kino v Riegrových sadech. Přehlídku zahájí americký film Blue Valentine s Ryanem Goslingem a Michelle Williamsovou v hlavních rolích, závěrečným pak bude komedie Rare Exports. V porotách zasednou mimo jiné výtvarník Jakub Dvorský, režisér Robert Sedláček či spisovatelka Petra Hůlová.
Tradiční Lekci udělí autor Nic proti ničemu Petr Marek, v rámci doprovodného programu se mohou návštěvníci těšit na workshopy, taneční představení nebo koncerty. Akreditace na celý FFF stojí 590 Kč a 390 Kč, jednotlivé projekce pak 69 korun.