Článek
O monodramatu Iliada už Novinky psaly, druhým titulem je muzikál Cabaret, který nastudoval režisér Adam Skala způsobem, jenž nabízí rozhodně víc než jen perfektní hudbu a choreografii, byť obojí jeho inscenace obsahuje. Živě hrající orchestr Jakuba Šafra má drajv a hlavně doslova dýchá s herci, kteří podávají precizní pěvecké, pohybové i herecké výkony.
Od prvních okamžiků je ale zároveň jasné, že inscenačnímu týmu jde o víc než jen o zábavu. Slavný muzikál o plíživém nástupu nacismu uprostřed bavícího se Berlína, jehož atmosféru přijíždí okusit Američan Clifford Bradshaw (Jan Fanta), by se klidně mohl odehrát v kterémkoli velkoměstě dnešního světa.
Prázdnou scénu ohraničují bílé zdi, jejichž papírové plochy herci postupně zanášejí sprejerskými nápisy a symboly tak, jak se špiní svět kolem protagonistů Kit Kat Klubu. Svět dravý, tvrdý a prostý sentimentu. Inscenace se žene kupředu s velkou energií, temporytmem a hereckým nasazením.
Obě obsazení jsou vyrovnaná, pokud bychom z nich přesto chtěli vyzdvihnout jednotlivé výkony, pak je to na prvním místě skvěle zpívající i tančící Rozálie Havelková jako okouzlující, leč ve své tvrdosti i děsivá Sally Bowles (alternuje rovněž výborná Michaela Tomešová). A také Karel Heřmánek ml., jehož Kabaretiér je dokonalou esencí odpudivě slizké a přítulné zábavnosti, v níž i humor ostře zraňuje.
A pak je tu i Hana Seidlová, obdařující Fräulein Schneider hořkou životní zkušeností, a Herr Schultz Dušana Sitka, tichý a vědoucí pozorovatel neodvratně se blížící katastrofy, přátelský Ernst Ludwig jako nebezpečně sympatické ztělesnění zla, jehož Josef Carda i alternující Filip Kaňkovský kreslí s pozoruhodnou zkratkou a úsporností.
Ale dobří jsou i ostatní včetně company, všichni slouží inscenaci, která spolehlivě pobaví ty, kteří se především bavit chtějí, a znepokojí všechny ostatní.
Od inscenace režiséra Petra Lébla v roce 1995 v Divadle Na Zábradlí tu lepší Cabaret nebyl. Je dobré nenechat si ho ujít. A to v obou alternacích.
Fred Ebb, John Kander a Joe Masteroff: Cabaret |
Překlad Jiří Záviš a Jiří Josek, režie Adam Skala, hudební nastudování Jakub Šafr, dramaturgie Kryštof Pavelka, choreografie Jana Burkiewiczová, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Jozef Hugo Čačko. |
Premiéra 2. 9. 2021 v Divadle Bez zábradlí, Praha. |
Hodnocení: 90 %