Hlavní obsah

RECENZE: Vezměte si tabletku, bude to silné

Právo, Radmila Hrdinová

„Vezměte si tabletku, budete svědky silných momentů,“ nabádá diváky herec na začátku představení Netopýr varšavského TR. A jeho asistentky je rozdávají publiku.

Foto: Kuba Dabrowski

Polský Netopýr se odehrává na klinice provozující asistované sebevraždy.

Článek

Ještě předtím je divák formou projekce svědkem smrti „v přímém přenosu“, jak ji nabízí klinika provozující asistované sebevraždy, kde se starý dirigent s manželkou rozhodli ukončit společně život. Na jeho přání jim k tomu má hrát Straussův Netopýr. Je přece Silvestr.

Spojení klasické operety s tématem euthanasie zní slibně, zvlášť když k němu připočteme maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa, jehož inscenace Sorokinova Ledu nadchla Plzeň před čtyřmi lety. Jenže to, co zřejmě funguje v katolickém Polsku, v Plzni zavánělo trapnou banalitou. Možná záměrnou, ale ne natolik tematizovanou, aby nenudila, natož pak provokovala či šokovala.

Mundruczó popisuje odchod starých manželů s věcností, kde smrt je jen obchodním artiklem. Ale způsob, jakým to dělá, je únavně pomalý a do tématu dobrovolného odchodu ze světa nevnáší mnoho nového. Ano, se smrtí se v inscenaci kupčí cynický způsobem, láska k bližnímu se provozuje i formou letmého sexu lékaře s dcerou umírajících rodičů, s diagnózami se manipuluje a klinika se přesouvá do Švýcarska, na což si obchodem se smrtí výhodně vydělala.

Ale proč z toho asistentka Marta má najednou morální problémy? A proč srdceryvná scéna spasmatického kvadruplegika, jehož na smrt přivádí jeho sestra? A proč to celé končí v estrádním duchu jako Ein Kessel Buntes?

Hlubší motivické propojení se Straussovou operetou v poprockovém aranžmá vůbec nefunguje, ostatně po pár číslech Netopýr z představení zmizí. Prostředky, které inscenace využívá, také právě neoslní invencí: hojně se bliká stroboskopem, natáčí na kameru, hovoří s publikem a občas po plátně přeběhnou postavičky z dětského seriálu Jen počkej, zajíci.

Pro Poláky má inscenace zjevně řadu českým publikem nerozklíčovatelných souvislostí, ale proč ji potom vozit na festival, kde vzbudila převážně rozpaky a zklamání?

Kata Wéber a Kornél Mundruczó: Netopýr
TR Varšava (PL), 9. září Velké divadlo DJKT Plzeň

Celkové hodnocení: 50 %

Související témata:

Výběr článků

Načítám