Článek
Dávejte si pozor na své věci, bohužel i zde se krade – stojí na cedulce, která visí v galerii na věšáku. Pokud bychom měli větu parafrázovat tak, aby se vztahovala k dění na fotografiích, museli bychom říci - Dávejte si pozor na svou zemi, bohužel i ta se krade. Většina Ukrajinců si totiž nyní myslí, že část jejich země odcizil, nebo spíš ukradl větší a agresivnější soused.
To je jeden dojem, který z Kuklových fotografií můžeme získat. Z lidí na fotografiích čiší úžasné odhodlání postavit se přesile. Vlající žlutomodré vlajky, barikády pod billboardy, unavená Kličkova tvář i prostřílené sklo v okně jsou kulisami velkého dramatu. Možná by se dalo říci – pouhými kulisami. Hlavní dramata se přece odehrávají uvnitř. Uvnitř fotografií, uvnitř ulic a uvnitř lidí.
Kukla má úžasný cit pro vystihnutí určité situace, o vypíchnutí zásadních věcí (často i detailů), které celkovou atmosféru obrazu podtrhnou. Je lhostejné, jestli umělec fotí černobíle nebo barevně, dokáže totiž určitý umělecký styl vždy podřídit celkovému výrazu.
Když na černobílé fotografii vztyčují anonymní ruce dřevěný kříž, napadnou nás dozajista barokní mistři, kteří podobnou tematiku zpracovávali. Takové téma má stále sugestivní atmosféru a je jedno, z jaké doby dílo pochází,
Kukla na fotografiích přiblížil události, které nás zasahují mnohem více, než si jsme ochotni přiznat. Když vidíme na obrázcích knížete Schwarzenberga a pod ním kdesi v mlze rozplizlou masu lidí, dojde nám, že se to může stát i u nás.
Svědectví z ulic Kyjeva |
---|
Knihovna Václava Havla, Praha, do 23. března |