Článek
Muzikál na motivy knihy Ivana Olbrachta Nikola Šuhaj loupežník vznikl v 70. letech původně pro brněnské divadlo Husa na provázku a dostal o něco později i filmovou podobu.
V ústřední dvojici zbojníka Šuhaje a jeho ženy Eržiky excelovali tehdy velmi mladí Miroslav Donutil a Iva Bittová.
Dílo, které stojí na silných písních a na zromantizovaném příběhu zbojníka z Koločavy, uvádějí divadla napříč celou republikou, a to jak s větším, tak s menším uměleckým úspěchem.
Mohla to být velmi zdařilá inscenace, její zásadní problém však tkví v nepříliš kvalitním hudebním podkladu.
Na tom, že divadlo rezignovalo na živý instrumentální doprovod, by ještě nebylo nic špatného, pokud by ovšem nepoužilo hudební doprovod, který působí amatérským dojmem.
RECENZE: Jak přežít svého muže není ani romantická, ani komedie
Nahrávka vychází sice z původně živé hudební úpravy Petra Hromádky pro brněnskou inscenaci Vladimíra Morávka z roku 2005, její studiová verze připravená pro Těšínské divadlo však ve spojení s živým zpěvem vyvolává rozpačitý dojem.
Nahrány jsou nejen instrumentální pasáže, ale i samotné sbory, takže aktéři na jevišti ve sborových číslech zpěv jen předstírají.
Hudební složka bohužel ubírá na přesvědčivosti i hlavním postavám. Doplácí na to představitelka Eržiky Bára Vidomská, která je po herecké i pěvecké stránce jinak velmi dobrá, i protagonista titulní role Tomasz Władysław Przybyla. Jeho rockově znějící hlas zní v kontrastu s vyumělkovaným a umírněným hudebním doprovodem místy až nepatřičně.
Jinak ovšem představitelé obou stěžejních rolí odvádějí v rámci daných podmínek velmi dobrou práci, stejně jako třeba Dušan Urban v činoherní roli velitele četníků i Zdeněk Klusák v postavě Mageriho, byť se může zdát, že Klusák některými gesty téměř kopíruje Bolka Polívku ze slavné filmové verze.
Režie Petra Kracika je vcelku konvenční a umírněná, stejně jako kostýmy Aleny Schäferové a docela vkusné scénografické řešení Jaroslava Milfajta. Na scéně, které dominují zejména stromy evokující prostředí Zakarpatské Rusi, nedochází během představení k žádným změnám, což je dáno i tím, že inscenace má vyhovovat zájezdovým podmínkám a divadlo, které čeká v příštích letech rekonstrukce, s ní bude putovat po prostorách s různými dispozicemi.
Českotěšínská Balada pro banditu se patrně stane vyhledávaným zájezdovým kusem pro většinové publikum, které potěší už jen samotný fakt, že uslyší své oblíbené písně z filmu, a rádo se dojme už jen samotným příběhem. Zkušenější publikum rozmazlované muzikálovými scénami v Ostravě, Plzni či Praze ale inscenace nenadchne.
Milan Uhde, Miloš Štědroň: Balada pro banditu | |||
---|---|---|---|
Režie: Petr Kracik, scéna: Jaroslav Milfajt, kostýmy: Alena Schäferová | |||
Premiéra 11. listopadu 2023 na České scéně Těšínského divadla v Českém Těšíně | |||
Hodnocení: 65 % |
Dramatik a spisovatel Milan Uhde: Divadlo a kultura jsou člověku vlastní
Zabili, zabili chlapa z Koločavy. V Těšíně chystají Baladu pro banditu
Může se vám hodit na Firmy.cz: Těšínské divadlo Český Těšín