Článek
Výstava je v centrálním sále rozdělená na dvě části, každá z nich patří jednomu z výtvarníků. V prvním jsou umístěny dobové fotografie malířů i lidí z jejich okolí a Švabinského grafiky, zaměřené především na přírodní a vesnické motivy.
Podstata expozice tkví ale v malířské tvorbě. Švabinský vychází spíše z odkazu malířů devatenáctého století či dokonce baroka. Olej Pieta III z roku 1907 je velmi podobný náboženskému stylu Petera Paula Rubense. Postavy držící umírajícího Krista jsou zahaleny v šerosvitu, kdežto vyhublé tělo světce ozařuje zlaté světlo. Ovšem drtivá většina děl má kořeny v romantismu, lhostejno, jestli jde o portrét či krajinu.
Kulatý portrét, olej, který Švabinský namaloval v Kozlově jako první velký obraz, představuje podobiznu dívky Ely. Dominantní jsou na něm především hluboké smutné oči a smyslné rty. Bleděfialové šaty a zelené pozadí nostalgickou atmosféru umocňují.
Krajina má v jeho pojetí přízračný opar. Modrá obloha s bílými mraky vytváří téměř chrámovou klenbu nad obzorem, stahující se temná bouřková mračna nad skupinkou útlých stromů vyjadřují takřka hmatatelné napětí.
Rudolf Vejrych staví svůj styl na syrovějším rukopisu. Obraz Dřevorubec z roku 1921 stojí na velmi expresivním výrazu hlavní figury. Muž tne sekerou do pařezu a každý jeho sval symbolizuje výrazné úsilí a výraz tváře vykazuje abnormální soustředění.
Vejrychova krajina má syrovější kontury, někde jsou figury naznačené, jinde se ztrácejí v oparu. Malíř často sahá ke kubismu, fauvismu či impresionismu.
Tvůrci přistupují k jednomu tématu dvěma různými způsoby. Návštěvníkovi se díky tomu odkrývají možnosti srovnání a nalézání ideového základu obou vizuálních metod.
Max Švabinský a Rudolf Vejrych: Kozlov |
---|
Východočeská galerie, Pardubice, do 13. listopadu |