Hlavní obsah

RECENZE: Susanne Goga už nemohla uhnout

Susanne Goga, rodačka z německého Mönchengladbachu, byla vždy fascinována Berlínem dvacátých let minulého století. Začala o něm psát a šlo jí to postupně lépe a lépe. Vytvořila sérii příběhů s detektivem Leem Wechslerem, přičemž Mrtvá z Charlottenburgu je třetí v pořadí. A zatímco u prvních dvou se v žánru evidentně rozkoukávala, o třetí v češtině vydané knížce lze říct, že už je slušnou detektivkou.

Foto: Profimedia.cz

Susanne Goga píše o Berlínu dvacátých let minulého století.

Článek

Vystudovala literární překlad na Univerzitě Heinricha Heineho v Düsseldorfu a od roku 1995 pracuje jako překladatelka na volné noze.

Na kontě má více než sto překladů z angličtiny a francouzštiny. Její první kriminální román Leo Berlin vyšel v roce 2005. Detektivky jsou přitom jen jednou částí její tvorby. Je rovněž autorkou historických románů.

Smrt Henriette Straussové v knize Mrtvá z Charlottenburgu zpočátku nevypadá jako vražda. Její synovec ale nechce věřit tomu, že měla přirozenou příčinu, a svěří se policii. Od té chvíle už hrají prim instinkty detektiva Wechslera a lidí z jeho vyšetřovacího týmu, kteří se do případu pustí.

RECENZE: Keeganová se lehce proplétá nenávistí k ženám

Knihy

Kriminální příběhy Leo Berlin a Smrt v modré v sobě měly začátečnické neduhy. Trpěly nedostatkem napětí, byly příliš předvídatelné a jejich trumfem byly spíše než prvky napětí reálie z období Výmarské republiky, v němž se odehrávají.

Ve třetí knize série s Leem Wechslerem Goga konečně objevila slušný detektivkový styl. Její vyprávění se odvíjí bezmála učebnicově, příběh pozvolna graduje, zlepšily se dialogy, autorka vcelku přesvědčivě přibližuje důležité osobnostní rysy hlavních postav a daří se jí v nich přitom nacházet a předkládat nuance, které pomáhají dovést celý případ do finále.

Až v něm trochu selhala, protože to dobré z první poloviny knihy nedotáhla do půle druhé.

Foto: nakladatelství MOBA

Obal knihy

Že byl okruh podezřelých poněkud úzký, by tak nevadilo. Větší potíž je, že detektivové poměrně záhy upřeli pozornost jedním směrem, aby se v závěru ukázalo, že se nemýlili.

Nějaký potřebný moment překvapení už nenastal, stejně tak nepřišel zvrat, teprve úplné finále se vybarvilo jinak, než jak se dlouho jevilo. Byl to takový malý úhybný manévr, vše, co ještě šlo pro trochu barvitosti příběhu udělat.

Působivá je rozhodně integrace historického kontextu s detektivním případem, už jenom proto, že v něm vystupují i postavy, které v té době skutečně žily a zastávaly post, jenž je součástí příběhu.

Zvláště důležitou postavou je pak Wechslerův nový kolega Sonnenschein, jehož židovská víra pravděpodobně v následujících svazcích poskytne mnoho politického i soukromého paliva.

Susanne Goga: Mrtvá z Charlottenburgu
Moba, překlad Tomáš Butala, 288 stran, 339 Kč
Hodnocení: 65 %

Susanne Goga zve do Berlína dvacátých let

Knihy
Související témata:
Kniha Mrtvá z Charlottenburgu

Výběr článků

Načítám