Hlavní obsah

RECENZE: Sochař Opočenský dělá šperky ze snowboardů

Právo, Jan Šída

Výstava šperků Pavla Opočenského a obrázků mladé výtvarnice Jany Šárové právě probíhá v pražské Galerii Září. Sevřený intimní prostor je naprosto ideálně zvoleným interiérem, protože přehlídka Eroempathy má jako tematický svorník erotično v mnoha jeho rozličných podobách.

Foto: Právo - Jan Šída

Opočenského šperky mají v sobě skrytou erotiku.

Článek

Poněkud zvláštní název Eroempathy je složeninou slov Erotica a Empathy. Symbolizuje fakt, že lidská sexualita potřebuje kromě obyčejné fyzické stránky i rozměr duchovní. Potřebu vcítit se do sebe samého i do svého protějšku.

Foto: Právo - Jan Šída

Výtvarnice Jana Šárová i sochař Pavel Opočenský se zabývají ve svých dílech erotickými motivy.

Pavel Opočenský zvolil pro své šperky dosti netradiční materiál. Po polodrahokamech, dřevu, plastu, kovech se tentokrát zaměřil na hmotu, ze které jsou vyrobeny snowboardy. Experiment a experimentování jsou považovány za jeho silnou stránkou a zřejmě i hnací motor pro sochařovu další tvorbu.

Foto: Právo - Jan Šída

Pavel Opočenský vytváří šperky ze starých snowboardů.

Šperky, které lze na výstavě vidět, rozhodně nemají erotizující rozměr jako prvoplánovou informaci. Spíše je v něm sexualitu nezbytné hledat a následně možná také nalézat. Všechny brože mají oblé ženské křivky. Některé dokonce připomínají spící ženy à la Gustav Klimt. Ovšem na druhou stranu v nich nelze nevidět také jistý animální rozměr. V některých případech připomínají šperky rybu, jinde zase tajemné podmořské živočichy. Právě voda je živlem, který se vznikem života i lidskou intimitou určitým způsobem souvisí.

V tom je zakletý půvab Opočenského tvorby. Vždycky jitří především fantazijní představy, evokuje v pozorovateli různá vysvětlení. Člověk si pak může na základě vnímání tvarových jinotajů vymýšlet i své vlastní příběhy. Dáma, která se může honosit takovým šperkem, bude pro svůj protějšek zkrátka ještě tajemnější, a tím i přitažlivější.

Foto: Právo - Jan Šída

Některé šperky evokují také mořské živočichy.

Obrázky Jany Šárové jsou naopak výrazově mnohem expresivnější a jednoznačnější. Výtvarnice volí především transparentní barvy, hodně sází na červenou. Agresivní vyznění této barvy doslova přitahuje oči pozorovatele. V kontrastu s oranžovou, zelenou nebo hnědou se nosná idea toho kterého díla dere kupředu. Také erotické symboly Šárové jsou jednoznačné, stejně jako její slovní glosy. Výtvarnice svými obrázky hodně evokuje umění ulice, tedy street art.

Oba umělci zobrazují sice erotiku poněkud jinými prostředky, ale přesto mají jeden aspekt společný. Jejich díla ukazují, že bůh Eros musí mít v sobě smyslnou živočišnost, aby dokázal v člověku zažehnout plamen.

Eroempathy
Galerie Září, Praha, do 28. února

Celkové hodnocení: 70%

Související témata:

Výběr článků

Načítám