Článek
Po odkladech turné k uvedenému počinu dorazili Tool nažhavení právě na něj. Naživo z něho představili šest skladeb, což je v celkovém počtu třinácti slušná porce. Živé provedení navíc novinkám prospívá. Připočteme-li dobrý zvuk koncertu (jen v úvodu se zpěvák Maynard James Keenan v toku nástrojů trochu topil), svébytné vizuální ztvárnění a vyzrálý progressrockový repertoár, byl to koncertní zážitek.
Písně Tool jsou specifické. Nestojí na klasickém střídání slok a refrénů, i když v sobě tyto složky mají. Jejich aranže jsou prohloubané, pečlivě vystavěné a bohaté, přitom udržují písním celistvost. Skladby z posledního alba jsou dlouhé a vyhlížejí jako dvě i tři spolu související, sepnuté v jednu. Klíčovou roli v nich mají instrumentální plochy, jež jim vytvářejí masivní krustu, do které Keenan vpravuje nepodbízivé, přitom přilnavé melodie.
Každá skladba ve svém koncertní provedení doplynula od velkolepého úvodu k velkolepému finále. Na cestě je provázely komplikované změny rytmu i proměny nálad. Drtivá riffová kytarová hra Adama Jonese mohla svou ostrostí leckomu převrátit útroby, baskytarové linky Justina Chancellora jí mocně sekundovaly a v mnoha momentech se vyšvihly na její úroveň a bubenické pasáže Dannyho Careye by pak daly na samostatný koncert.
V některých úsecích bylo dokonce slyšet kmenové klepání, hluboké dunění či cvrlikání, a preciznost, s jakou to vše jednašedesátiletý muzikant servíroval, neumožnila spustit z něj oči. Tím spíš, když byl na pódiu uprostřed, zatímco Keenan zpíval střídavě z obou zadních stran za oběma kytaristy.
Plnohodnotnou součástí koncertu bylo vizuální ztvárnění. První skladby kapela odehrála za průhledným závěsem, na němž hrátky světel laskavě doplňovaly psychedelické projekce. V nich hrálo nemalou roli lidské tělo v různých pokřiveních a zmrzačeních. Vnášelo to do haly vjemy bolesti a smutku, které jsou pro filozofii kapely nosné. Tool nadto pro projekce využili celou výšku i šířku pódia, takže to byl i „filmový“ zážitek.
Koncertu chyběla větší Keenanova interakce s publikem. Některé skladby by možná snesly lehkou časovou redukci a jistě by prospěla i přítomnost více starších skladeb v koncertním programu. Nad těmito úvahami nicméně převažuje uspokojivý dojem ze setkání s výtečným hudebním řemeslem podepřeným uměleckou vizí.
Předčilo to i fakt, že publikum mělo během koncertu přísný zákaz fotografovat a natáčet na mobilní telefony, dokonce pod hrozbou, že nerespektování zákazu může vést k přerušení setu.
Předskakující Brass Against odehráli coververze písniček Audioslave, Tool, System Of The Down a Rage Against The Machine v aranžích především pro dechové nástroje. A byl to pořádný hudební uragán. Při závěrečné Killing In The Name od Rage Against The Machine už značná část diváků tančila. Tool je koneckonců kapela, která přišla z devadesátých let, a její věrní fanoušci hvězdy tehdejší scény dobře znají a respektují.
Tool, Brass Against |
---|
O2 arena, Praha, 23. května 2022 |
Hodnocení: 90 %
Může se vám hodit na Zboží.cz: