Článek
Tvůrci sice úmyslně nelíčili skutečný případ zcela věrně, jenže stavbě dramatu tím stejně neprospěli. Ústřední příběh korupční kauzy, táhnoucí se v pozadí jednotlivých uzavřených případů, vytrvale inklinoval k popisnosti, z níž ho nejspíš měl vysvobodit aspoň temný obraz a monotónní, zneklidňující hudební doprovod.
Hlavním tématem Severu se stalo prorůstání zločinu do politiky a podnikatelské sféry, kryté policisty z nižších i nejvyšších míst. V režijním odstupu Roberta Sedláčka bylo sice možné zkraje tušit snahu o analytický přístup k látce, jenže ten se už během prvních dvou dílů začal rozmělňovat a ztrácet s tím, jak seriál nepříliš úspěšně hledal jistější rytmus a pevnější tvar.
O psychologickém portrétu hlavního hrdiny, k němuž podle televize seriál záměrně směřoval, pak bohužel nemůže být řeč. Jednak je chvílemi těžké uvěřit událostem, jimiž policista odhodlaný jít proti korupci prochází, především v počátcích vyprávění, jednak je jeho přesvědčivost hlavně zásluhou Jiřího Mádla, který tu prokazuje schopnost pracovat s úspornými hereckými prostředky.
Společně s talentovanou Eliškou Křenkovou se jim pak tímto způsobem povedlo vytvořit na malé ploše živoucí dojem rodinné intimity, která nakonec patří k nejlepším momentům seriálu.
Zato i ironické scény s politiky a mafiány mnohdy vyzněly jako bezděčná karikatura, a tak s ploššími postavami a se sklony k popisnosti Sever neúprosně směřuje k moralitě, třebaže se aspoň pokouší ji většinou podávat zdánlivě nezúčastněně, bez plakátové angažovanosti.
Sever |
---|
Kreativní producent: Jan Lekeš, dramaturg: Jan Lekeš a Jan Otčenášek, režie: Robert Sedláček. Hrají: Jiří Mádl, Eliška Křenková, Štěpán Benoni, Aleš Bílík aj. |
Celkové hodnocení 50 %