Hlavní obsah

RECENZE: Šárčin návrat přesvědčil jen hudebně

Po více než pětačtyřiceti letech se na scénu pražského Národního divadla vrátila opera Šárka Zdeňka Fibicha. Podle hudebního ředitele a dirigenta inscenace Roberta Jindry, který za tímto návratem stojí, jde o pokus vrátit nedoceněnou operu do běžného repertoáru první scény.

Foto: Zdeněk Sokol

Šárka (Maida Hundelingová) rozhodně něhou neoplývá. Právě se chystá podříznout jednoho z Přemyslových mužů.

Článek

Pokud jde o hudební nastudování, záměr se podařil. Orchestr již od krásně zahrané předehry přibližuje dílo v celé jeho barevnosti, plasticitě motivů, lyričnosti i hutném symfonickém zvuku. Nová Šárka však postrádá odpovídající pěvecké výkony, a hlavně scénickou podobu.

Zahraniční tým v čele s německým režisérem Kayem Linkem přenesl mytický příběh dívčí války do blíže neurčené současnosti a proměnil ho v plakátovou feministickou frašku. Po okázalém státnickém pohřbu kněžny Libuše se rozvíjí krvavá válka mezi pohlavími, kde za svá práva bojují hysterické ženy ovinuté kulometnými pásy a muži se místo oběti bohům chystají zastřelit nevinnou novinářku natáčející Přemyslův projev.

Celé to působí dost komicky a politická rovina inscenace se navíc tluče s psychologicky přehrávaným vztahem Šárky a Ctirada s herectvím místy až ochotnickým.

Foto: Zdeněk Sokol

Vlastino dívčí vojsko triumfuje nad zajatými dívkami.

Německá sopranistka Maida Hundelingová má pro wagnerovsky náročný part Šárky stále ještě pěvecké síly, ale její Šárka je silácká, zpívaná tvrdě a bez lyričtějšího zvroucnění. Polský tenorista Tadeusz Szlenkier podal v Ctiradovi výkon jen průměrný.

Pěveckou hvězdou večera byl Svatopluk Sem v roli Přemysla, byť mu herecká stylizace do státnické polohy také ubrala na přesvědčivosti. A po pěvecké i herecké stránce podal dobrý výkon také sbor.

Šárka doplácí na neujasněnou koncepci, kostýmní všehochuť od napoleonských plášťů přes maskáče až po uniformy sovětské či ruské armády, nad vším se vznáší rudé vlajky se stylizovanou říšskou orlicí. Co to vše chce říci, ví snad jen režisér.

A neúnosná délka představení se dvěma předlouhými pauzami na zbytečné přestavby scény také diváckou vstřícnost vůči návratu Fibichovy Šárky na repertoár rozhodně neposílí.

Zdeněk Fibich: Šárka
Dirigent: Robert Jindra, režie: Kay Link, scéna a video: Frank Albert, kostýmy: Nina Reichmann. Premiéra 7. listopadu v Národním divadle, Praha

Fibichova Šárka jako aktuální obraz světa

Divadlo
Související témata:
Zdeněk Fibich

Výběr článků

Načítám