Článek
Málokterý coming out byl tak mediálně sledovaný tak, jako když režisérka Daniela Špinar před rokem oznámila, že prochází tranzicí z muže na ženu. Teď se rozhodla pro divadelní coming out v podobě inscenace, v níž nesoulad těla a identity učinila stěžejním tématem.
Příběhu předchází diskuse s diváky moderovaná herečkou Zuzanou Zlatohlávkovou, která posléze ztělesní postavy Čarodějky a Cizí kněžny, a to na téma transgenderu. Na první repríze byli diváci poměrně sdílní a až na jednu výjimku k tématu vstřícní. Mezi diváky jsou usazeni a diskuse se účastní i herci Marie Machová (Rusalka) a Patrik Děrgel (Princ).
Po zhruba patnácti minutách se rozbíhá příběh Rusalky, jež pro svou lásku k Princi podstoupí proměnu své identity víly na tu lidskou. Iniciační obřad s ní provede Čarodějka, která ji obdaří tělem, ženskými šaty a lodičkami na vysokých podpatcích, v nichž Rusalka klopýtá k novému životu. Hraje se seškrtaný text libreta Jaroslava Kvapila, v němž Princ je upoután Cizí kněžnou a Rusalka bolestně prožívá jeho zradu.
Nic však příliš nenaznačuje avizované téma, až když do Kvapilovy básně začnou pronikat autorské texty Daniely Špinar, jež ovšem s postavami původního příběhu příliš neladí. Cizí kněžna poté, co Prince svádí okatě ženskými prostředky, vzápětí pronáší plakátový monolog, v němž horlí proti své ženské roli. Poněkud překvapivě a nezmotivovaně provádí na konci svůj coming out Princ, který se stává ženou, a (ještě překvapivěji) na sebe bere Rusalka jeho mužské šaty.
Postavy jednají nikoli po logice příběhu, ale z autorské vůle režisérky se stávají až příliš zřetelně jejími mluvčími a celá inscenace působí vykonstruovaně jako pohádka zakončená avizovaným i zahozeným happy endem. Je to škoda, protože právě skrze Rusalčinu nejistou identitu v lidském světě měla potenciál k tématu promluvit. Zůstalo ale jen u nedotaženého pokusu o divadelní coming out. A to i při ocenění hodných hereckých výkonech všech tří představitelů.
Daniela Špinar: Rusalka – hladní vodina |
---|
Režie Daniela Špinar, scéna Lucia Škandíková, kostýmy Linda Boráros, hudba SOPHIE. Premiéra 29. října ve Vile Štvanice, Praha. (Psáno z první reprízy 30. 10. 2022.) |
Hodnocení: 50 % |
Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo VILA Štvanice