Článek
V duchu podtitulu „halucinačně-komiksový výlet do světa Franze Kafky“ se deset akrobatů a hudebníků snaží přiblížit divákům bizarní skutečnost Kafkových próz.
Formálně má inscenace nejblíž ke kabaretní revue, na niž poukazuje jak scénografie, tak i stálá přítomnost klavíristy u pianina, jenž mistrně provází artisty i diváky osmdesátiminutovým večerem. A především volné řazení výstupů. Spojující prvek tvoří dvě postavy s obřími hlavami, symbolizující tupou byrokratickou a nařizující moc.
Na začátku je na scénu přinesen kufřík s iniciálami FK, z něhož vystupují jednotlivé postavy, aby v něm v závěru opět ukázněně zmizely. Každá z nich reprezentuje některou z Kafkových próz. Jejich identifikace závisí do značné míry na znalosti Kafkova díla.
Objeví se odkaz na Zpěvačku Josefínu a Myší národ, Proces, Proměnu, Zámek, Zprávu pro jistou akademii i několik dalších próz. Postavy se prolínají ve výstupech propojujících pantomimu s tancem a akrobacií v nejrůznějších disciplínách (žonglování, cyr wheel, perská tyč či závěsná akrobacie na šálách, laně nebo tyči).
Ne všechna čísla mají stejnou energii, rytmus i vtip, některá se trochu vlečou, jako třeba akce s papírem. Jiná zase jen dost přímočaře poukazují na tu či onu prózu, třeba obří brouk pobíhající po scéně na Kafkovu Proměnu, navíc spojený s tanečním vířením jepic, které sem zabloudily spíš z díla bratří Čapků.
Celek je však dostatečně přitažlivý a zábavný. Gulko přistupuje ke Kafkovi se snahou pobavit, takže i na tíživost jeho světa pohlíží s groteskní nadsázkou. Pro diváky, zejména mladší generace, kteří se obávají náročnosti Kafkových próz, může být inscenace K příjemně přístupnou pozvánkou k tomu, aby po nich sáhli i jako čtenáři.
Daniel Gulko a Cirk La Putyka: K |
---|
Koncept a režie Daniel Gulko, scéna Pavla Kamanová, kostýmy Kristina Záveská, hudba Jan Balcar a Jakub Ruschka. Premiéra 3. října na Jatkách78, Praha (psáno z reprízy 5. října) |
Hodnocení: 80 % |
Může se vám hodit na Firmy.cz: Jatka 78