Článek
Propletence rodinných vazeb, vztahy rodičů a dětí, přátelství a lásky, které se rozpadly nebo pokazily špatnými rozhodnutími, radost a chuť do života i smrt, která v jistém věku poklepává na dveře každého z nás... To jsou témata, v nichž je scenáristka a režisérka Alice Nellis jako doma už od své prvotiny Ene bene přes Výlet, Tajnosti, Mamas & Papas až k Perfect Days.
Ani v nejnovějším filmu, který napsala na námět producenta Rudolfa Biermanna, to není jinak. Jen je v něm, na rozdíl od dřívějších intimních pohledů do jednotlivých rodinných uskupení, jedna velká rodina někdejší rockové kapely a uvnitř několik dalších.
Přiblížení divákům
Na přesném vystižení vztahů a pojmenování toho, co nás (zejména s druhým pohlavím) spojuje i odděluje, se nic nemění. Jen žánrově se Nellis posunula po Perfect Days ještě o notný kus blíž k divákům všech generací.
Kapele Smoke se na přelomu šedesátých a sedmdesátých let říkalo „čeští Stouni“ a byla na vrcholu slávy. Pak se z nejasných důvodů rozpadla a každý šel svou vlastní cestou už bez světel ramp a ječení fanynek.
Jeden (Boleslav Polívka) do hudební školy k otráveným žáčkům, druhý (Karel Heřmánek) do nahrávacího studia, k němuž si pořídil mladou ženu a malé dítě, třetí (Miroslav Krobot) pod pantofel své new age manželky (Zuzana Bydžovská). Jen čtvrtý (Marián Geišberg) v sobě pořád hýčká rockerskou duši a náhled na svět.
Dnes je potkáváme na pohřbu, kde ti čtyři hrají pátému na poslední cestu. A hrají strašně. Přesto se zrodí plán na velkolepý comeback. Nikoli v jejich hlavách, ale ve vypočítavém mozku agenta, jemuž žádný nápad ani podvod není dost špatný, když může vynést prachy.
Jeden takový nastíní i před zestárlými muzikanty a oni, každý z jiného důvodu, jdou do toho. S nimi na místě zesnulého kamaráda Jan Ponocný (autor filmové hudby) v krásné roli slepého bubeníka.
Valící se humor i hudba
Ačkoliv některé jednotlivé zápletky filmu jsou konstruovány poněkud účelově, pro žánrovou komedii je podstatné, že na diváky v kině se valí humor situační i dialogy, které mají velkou šanci zlidovět. A také hudba, kterou mohou mít rádi jak rodiče, tak děti. Neboť rock je věčný a kdo si nechce zavzpomínat na ten z šedesátek, má tu novou generaci v podobě kapely Darkwork s Vojtěchem Dykem v roli Polívkova syna.
Právě jejich vztah a jeho katarze přinese do smíchu možná víc dojetí než smrt: ta čeká na každého, zatímco generační smíření zdaleka takovou samozřejmostí není, přitom obohacuje životy rodičů i dětí.
Při obsazování rolí měla Nellis šťastnou ruku jak v sestavování Smoke, tak jejich rodin. Polívka, Krobot, Heřmánek i Geišberg ztělesňují své dobře odlišené členy kapely výtečně, Zuzana Bydžovská vévodí ženám, ale nezapadne ani Jana Hubinská.
Vojtěch Dyk bude hlavním tahákem pro dívky, nejen hezký pohled je na talentovanou Jenovéfu Bokovou a typově přesný je Richard Genzer v roli agenta.
Nezbývá tedy než popřát Revivalu šťastnou cestu k divákům. Ti první, karlovarští, byli nadmíru spokojeni.
Hodnocení: 85 %
Revival
ČR 2013, 116 min.
režie: Alice Nellis
hrají: Boleslav Polívka, Miroslav Krobot, Karel Heřmánek, Marián Geišberg, Zuzana Bydžovská, Vojtěch Dyk a další.