Článek
Motivem novinky je totiž stárnutí, respektive postupná nevyhnutelná ztráta životní síly. Byť nejde o monotematické album v klasickém smyslu slova, jako červená nit se jím táhne konstatování, že z lovce, který býval silný, se postupem let stává oběť.
Je patrné, že je to téma, o němž Radůza – jako autorka celé desky – hluboce přemýšlí. Nejen proto, že se objevuje v mnoha textech, ale i proto, že má velice emotivní zabarvení. Ať už jde o skladby Nomádský stan, Tulák po hvězdách, Amulet nebo Tenhle svět není jen pro silný, vždy je zpracováno s pokorou a tvůrčí zručností. Radůza je navíc vynikající v přednesu. Umí zjemnit výraz v pokojnějších pasážích, stejně tak vybuchnout v naléhavost a někdy až křik v pasážích jiskřivých. Její projev je dynamický, nadto svědomitý ve výslovnosti.
Nová je skutečnost, že album nahrála s kapelou. Zatímco v minulosti obstarávala hudební složku především sama, tentokrát se nadto obklopila kytaristou Josefem Štěpánkem, baskytaristou a houslistou Daliborem Cidlinským a bubeníkem Davidem Landštofem.
Její písničkářský statut to nicméně zásadně nepoznamenalo. Tím spíš, kdy její spoluhráči to, že má osobitý rukopis i výrazové prostředky, absolutně respektovali a rozhodující slovo o podobě skladby nechali na ní. Často to dokonce vypadá, jako by se od minulých alb nic tak zásadního nezměnilo a Radůza zůstala dál sólovou písničkářkou. Tak ohleduplní její muzikanti jsou.
Jedna z věcí, ve kterých jí přítomnost tří skvělých hudebníků pomohla, je pestrost výsledných tvarů písní. Rozšířila záběr vlivů a bez ohledu na to, kterých se vždy jaksi mimoděk dotýká, vznikla kolekce příjemně pestrá.
Vrcholným momentem je pak závěrečná Tenkrát v ráji, která byla původně napsána pro stejnojmenný film Josefa Urbana. Její patetičnost (což se u filmových melodií tak trochu očekává) zvýrazňují citlivě zaranžované smyčce a takto zpracovaná patří k vrcholům alba.
Radůza na něm potvrdila, že se svými silnými zbraněmi v podobě výrazu a schopnosti napsat funkční texty umí stále dovedně pracovat.
Radůza: Gaia |
---|
Radůza Records, 54:14 |