Článek
Čtyřnásobná držitelka ceny Magnesia Litera ohledává především druhou polovinu devatenáctého století spíše mimo zažité dějepisné výjevy vynálezu parního kotle, průmyslové revoluce nebo rozlícených dělníků rozbíjejících stroje, které je měly nahradit.
Éra ji ponejvíce zajímá coby počátek moderní společnosti, s jejímiž ne vždy báječnými výdobytky se nyní střetáváme. Přínosné i zhoubné fenomény, které se právě tehdy vylouply a přežily, autorka zeširoka a důmyslně vystihuje prostřednictvím tří prototypů reálných postav, jejichž příběhy se v knize střídají se železnou pravidelností.
Citově a finančně strádající žena, už poněkud únavně definovaná coby největší česká spisovatelka, zastupuje stále trvající boj za rovnoprávnost pohlaví. Ten jako by dnešní tvůrci středoškolských učebnic nechtěli vidět, a tak Němcovou uvádějí hlavně za ztělesnění národního obrození, s nímž zase až tolik společného neměla.
RECENZE: Klasické detektivky Ahndorilovým tak nejdou
Jejím přímým protikladem je očima literátky pobuřující francouzská baronka Aurore Dupinová, která vystupovala pod věhlasnějším mužským pseudonymem George Sand.
Konzervativní lid jitřila pánským odíváním, nevázaným sexuálním životem i obsahem svých próz, v nichž zdůrazňovala potřebu emancipace žen.
Krev jako nástroj moci
Feministické prvky v dílech spisovatelky Sand (Dupinové), které u souputnice Němcové zůstaly veřejnosti skryté v osobní korespondenci, Denemarková s pronikavým úsudkem opět vztahuje k přítomnosti: k situaci samoživitelek, neplaceným domácím pracím či absurdním výrokům lhostejných politiků.
Poslední vrchol trojúhelníku protagonistů představuje podnikatel a svého času nejbohatší Američan, jemuž nebetyčné jmění přinesla vůdčí pozice v ropném průmyslu.
Rockefeller byl mužem, jenž takříkajíc nehleděl napravo ani nalevo ve tvrdošíjné snaze vydělávat. Díky bytostné askezi zároveň pohrdal všemi, kteří utráceli peníze za údajně zbytečné neřesti.
Nikdy nejsme sami, říká spisovatel Marek Torčík
Románový titul symbolizuje jednak ropu, avšak také psací inkoust či tmavou menstruační tekutinu coby známku plodnosti, která se tenkrát přeneseně stala mocenským nástrojem, jak ženy přikovat k muži a dětem. Pokud otěhotněly, nemohly svobodně tvořit. Když se rozhodly vzdát se manžela i potomků, příležitostmi zrovna neoplývaly a zpravidla skončily jako platově podhodnocené guvernantky.
Čokoládová krev je prosycená nabádavými ideami, jež možná nejsou převratné, ale v éteru pořád zasluhují prostor. Denemarková duchaplně znázorňuje, kam se lidstvo posunulo a v čem naopak dosud selhává.
Problémem jejího počinu je, že myšlenky vrší do až netušených stohů, které nelze pojmout bez naprostého soustředění. Pokrácení a zpřehlednění tohoto literárního opusu by prosvětlilo jeho význačné poselství.
Radka Denemarková: Čokoládová krev |
---|
Host, 560 stran, 549 Kč |
Hodnocení: 75 % |
Knihy 2024: Hájíček, Klusák, Katalpa, Moussa, Zeithammerová, Irving i Schwarzenegger
RECENZE: Nespolehlivé trajektorie lidských údělů
Může se vám hodit na Zboží.cz: Čokoládová krev - Radka Denemarková