Článek
Deníkové záznamy ze života ženy sdílející city i domácnost s nepraktickým mužským se zálibou ve sledování třeba i obskurních opusů z mongolské pouště, si rychle získaly popularitu, a to zejména díky břitkému jazyku, jímž se autorka nebála svého milého takzvaně pořádně natřít. Dlouho se spekulovalo, kdo ti dva jsou, protože pisatelka svou identitu tají. Umělecké kruhy jejich jména rozklíčovaly poměrně snadno, pro ostatní nabízejí tvůrci v úvodu inscenace vodítko, kdo oním filmovým fajnšmekrem je.
Alternativní scéna studia Palm OFF je těsná a úsporná. Místo zdí vidíme lesklé zrcadlové plochy, uprostřed gauč a domácí čurbes. Už začátek má filmový švih. Po jinglu se na plátně odehrává minidrama s kozou uvázanou před domem. Za hlasitého mečení se na podium vřítí žena v županu, aby divákům vypověděla, jaké vztahové techtle mechtle má za sebou, a že zejména s muži od filmu končí. Jeden večírek ale všechno změní a ona po několikaměsíčním sladkém nevědomí zjistí, že její milenec není řemeslník a že s ním čeká mimino.
Při divadelním i filmovém zpracování blogových zápisků, pokud se odehrávají v delším časovém úseku, bývá záludné rozhodnutí, co vybrat, aby se výsledek netáhl nebo se nerozpadl už v základu, protože nelze předpokládat, že každý zná detaily ze sociálních sítí.
Tomáš Dianiška v tomto neriskoval a společně s herci Barborou Kubátovou a Jakubem Albrechtem se pustili do počátků soužití, kdy se partneři poznávají, oťukávají a kdy obvykle proudí všemi směry silné emoce. Ona je praktická žena, která nejde pro hrubý výraz daleko. „Solí si vulvu“, pije červené po hektolitrech a na intelektuální kudrlinky nemá nervy. On se ze všech sil snaží předstírat siláka, ale místo svalů raději bojuje vzletnými myšlenkami. Ona se stará o domácnost, on jezdí po festivalech. Bez ní.
Výběr obou protagonistů byl šťastný a osvědčený. S Dianiškou se velmi dobře znají, tudíž vědí, co si mohou dovolit. Kubátová a Albrecht si to vyloženě užívají, chemie mezi nimi jiskří, tu a tam to pořádně bouchne, až filmové narativy vzduchem létají. Oba herci dokážou měnit své výrazy rychle a přirozeně. Tančí, brečí, hrají loutkové divadlo se svými nebohými já, a hlavně vtahují diváky k sobě do obývacího pokoje, kde se všechno to drama, občas nafouklé do absurdna, odehrává.
Dojde i na vášnivý sex s dinosaurem, sžíravé poznámky na mužskou neschopnost, divoký domácí porod a na novináře Kamila Filu. Rovnou můžeme prozradit, že on tím kritikem není. V příběhu citových nalezenců hraje okrajovou, přesto možná větší roli, než by bylo potřeba.
Místy je tempo vyprávění až moc zběsilé a herci tlačí na pilu příliš. Divák nestíhá vnímat všechny nuance, zejména narážky na kultovní filmy nemusí každému dojít hned na první dobrou. Některé hlášky by se ale mohly tesat, jako třeba: „Mateřství mi rozšířilo obzory. Objevila jsem nekonečno… nekonečno v koši na prádlo.“
Konec trochu drhne a opakovaný vtip není vtipem, ale i přes drobné nedostatky má divadelní Žena filmového kritika nadprůměrnou úroveň. Přináší hořkosladkou úlevu v tom, že všichni v sobě nosíme kus filmového kritika a jeho ženy, kus Jamese Bonda ze starého paneláku i Brigitte Bardot ve vytahaných legínách.
Žena filmového kritika |
---|
Režie Tomáš Dianiška alias F. X. Kalba, Hrají Barbora Kubátová, Jakub Albrecht, Premiéry 21. a 22. září, Divadlo pod Palmovkou, Praha |
Hodnocení 75 % |
Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo pod Palmovkou
Může se vám hodit na Zboží.cz: Kniha: Žena filmového kritika - Listen