Hlavní obsah

RECENZE: Polská krev: nostalgické operetní ohlédnutí

Divadelní budova v severočeských lázeňských Teplicích slaví letos sto let. Po požáru původního divadla byla velkoryse koncipovaná víceúčelová stavba otevřena v dubnu 1924 Wagnerovou operou Mistři pěvci norimberští. Po různých proměnách se název ustálil na Krušnohorském divadle, jehož novodobá historie je spojena především s operetou a muzikálem. V roce 1994 byl stálý soubor zrušen a divadlo, dnes pod hlavičkou Domu kultury Teplice, hostí jen zájezdové produkce a společenské akce.

Foto: Petr Macek

Julie Rovenská jako Helena Zarembová v inscenaci Polské krve

Článek

O návrat bývalé operetní slávy se pokusili pedagogové a studenti Konzervatoře Teplice, kteří společně nastudovali a na konci loňské sezony uvedli operetu Oskara Nedbala Polská krev, jež je ostatně s historií teplické scény úzce spojena. Poprvé se tu hrála již v roce otevření divadla a 30. června 1994 byla posledním představením teplického operetního souboru.

Foto: Petr Macek

Zleva Markéta Parýzková (Jadwiga) a Barbora de Nunes-Cambraia (Wanda)

Po třiceti letech se tedy jeden z divácky nejoblíbenějších titulů vrátil na teplické jeviště. Inscenace v režii Vladimíra Gončarova není sama o sobě nikterak objevná a jevištní podoba Nedbalova díla se příliš neliší od těch předchozích: lidové kroje i plesové toalety, tance, očekávané žerty a samozřejmě nezbytný happy end, nic se během let v této operetní pohádce pro dospělé nemění. A upřímně řečeno, nikdo z teplických diváků to ani neočekává.

Největší devízou inscenace jsou nestárnoucí Nedbalovy melodie. S jejich náročností se protagonisté i orchestr vyrovnávají s různou zdatností, pedagogové mají samozřejmě větší zkušenost pěveckou i jevištní.

Nejzdařilejší figurou večera je statkář Zaremba sólisty ústecké opery a pedagoga teplické konzervatoře Petra Matuszka, živou komediální podobu vtiskl postavě Bronislava z Popielů i Dominik Oravec, stejně jako Heleně Zarembové Julie Rovenská, oba ještě studenti, v roli polepšeného zhýralce Bola Baraňského diváky bavil tenorista Jakub Turek.

Foto: Petr Macek

Zleva Julie Rovenská (Helena), Dominik Oravec (Popiel) a Petr Matuszek (Zaremba) na propagačním snímku k inscenaci

V inscenaci ale nejde ani tak o to, kdo odvedl lepší pěvecký či herecký výkon, ani o její konzervativní jevištní podobu. Z celé produkce je patrná radost z toho, že se tu vedle sebe objevují studenti a jejich učitelé, a nedostatky překlenuje společné nadšení.

Vyprodané hlediště teplického divadla ostatně aktérům Polské krve oddaně fandilo, až po závěrečný potlesk vestoje, který ze všeho nejvíc patřil právě onomu nadšení. Celý večer měl navíc atmosféru nostalgie po teplické operetní minulosti, kterou se inscenace pokusila alespoň na chvíli úspěšně vzkřísit.

Oskar Nedbal: Polská krev
Dirigent: Jiří Knotte, režie a choreografie: Vladimír Gončarov, scéna a kostýmy: Krušnohorské divadlo, výtvarná spolupráce: Jana Stejskalová. Premiéra 27. června v Krušnohorském divadle, Teplice (psáno z první reprízy 16. října).
Hodnocení: 60 %

RECENZE: Jak neztratit sám sebe

Divadlo

RECENZE: Jen dva prstíčky tam strčíme

Divadlo
Související témata:
Opera Polská krev

Výběr článků

Načítám