Hlavní obsah

RECENZE: Polozapomenutý vizionář z továrny na čokoládu

Právo, Jan Šída

Výstavu trochu nedoceněného výtvarníka Zdenka Rykra (1900–1940) připravila pražská Národní galerie.

Foto: Jan Šída, Právo

Zdeněk Rykr dělal i design spotřebního zboží.

Článek

Pro prezentaci jeho děl zvolila moderní prostory funkcionalistického Veletržního paláce, kde autoři Lenka Pastýříková a Vojtěch Lahoda pojali expozici jako časosběrnou exkurzi po stopách tvůrcových životních milníků.

Foto: katalog výstavy

Pro většinu zůstane Zdenek Rykr tím, kdo dělal obaly na čokoládu.

V prvním sále totiž organizátoři rozprostřeli panely, z nichž je každý věnován jednomu roku Rykrova života se zásadními údaji jeho tvorby. Texty doplňují dobové fotografie, plakáty či dokumenty. Poslední panel z roku 1940 připomíná tragický umělcův skon. Je na něm parte a ukázka z dehonestujícího článku z fašistického periodika Árijský boj.

Rykr totiž 15. ledna 1940 spáchal sebevraždu skokem pod rozjetý vlak. Zřejmě se nemohl srovnat s tlakem doby, kdy v protektorátu vládli nacisté.

O Zdenku Rykrovi lze bez nadsázky říci, že to byl výtvarný génius olbřímího talentu. Výstava ho představuje nejen jako tvůrce plakátů, ale také jako malíře, kterému žádný styl nedělal potíže.

Foto: Jan Šída, Právo

Zdenek Rykr: Vlastní podobizna, (olej,plátno) 1922

Dokázal udělat kvalitní díla v duchu expresionismu, neofauvismu, abstrakce, surrealismu, kubismu, vytvářel také koláže či asambláže. A ve všech případech to vypadá, jako by právě daný styl byl ten jediný, kterému se věnoval celý život.

Ve druhém sále narazí návštěvníci na velkou stěnu s plakáty a obaly na čokoládové výrobky firmy Orion. Pro ni totiž od roku 1921 pracoval jako reklamní malíř. Vedení továrny na čokoládu ho angažovalo coby neznámého mladíka z Kolína a dobře udělalo. Dodnes Orion používá jako logo čtyřcípou hvězdu či figuru sedícího mouřenína na obalu čokolády Kofila, které Rykr vymyslel.

Výtvarně jsou plakáty a letáky hodně expresivní, aby přitáhly pozornost. Důležitá je dynamika figur, transparentnost písma a výraznost barev. To všechno výtvarník věděl a dokázal těchto fenoménů cele využít.

V portrétní tvorbě se hodně inspiroval syrovostí výraziva expresionismu a neotesanými tvary analytického kubismu. Tak zobrazil i svého spolužáka ze školy, fotografa Jaromíra Funkeho. Naplno však jeho bohatý fantazijní svět můžeme oceňovat u abstraktních a surrealistických olejů či akvarelů.

Foto: Katalog výstavy

Výtvarník vymyslel čtyřcípou hvězdu pro firmu Orion.

Je vůbec obdivuhodné, jakým způsobem tvůrce pracuje s linií křivky, hmotou tvaru, jak důmyslně ohýbá skutečnost a prolíná do sebe několik významových rovin.

Typickým znakem všech vystavených děl je především originalita a osobitost. I když malíř sahá do různých výtvarných škatulek, vždycky přistupuje k danému tématu z naprosto nečekaných stran.

Právě proto byl Zdenek Rykr, vizionář, který viděl příliš dopředu, dodnes nepochopeným a nedoceněným umělcem.

Kritik a historik umění Jindřich Chalupecký o něm prohlásil, že k jeho myšlení a umění tady chyběl klíč. Proto navždy pro většinu lidí zůstane tím, kdo dělal obaly na čokoládu. Ale ani to není přece málo.

Zdenek Rykr a továrna na čokoládu
Veletržní palác, Praha, do 28. srpna

Celkové hodnocení: 90 %

Výběr článků

Načítám