Článek
Do manéže vstoupí muž, který velkými kalhotami a špičatými botami připomíná klauna. Do naprostého ticha naznačí prsty výstřel a k nohám se mu snese arch čistého papíru.
Složí z něj vlaštovku, dýchne na ni a vyšle ji vzhůru. Ona opíše oblouk a poslušně usedne na jeho natažené předloktí. Náhoda? Několikrát to zopakuje a pokaždé mu vlaštovka přistane na ruce. Johanna Le Guillerma prostě věci poslouchají. A o tom je jeho show.
Tento novocirkusový mág přivádí do manéže fyziku a odhaluje divákům její půvaby. Základem jeho produkce jsou Newtonovy zákony mechaniky uplatněné na podivuhodných stroječcích. Soustava tyčí tančí sama prostorem, bicykl pohání přelévající se vodní sloupec, dřevěné ozubené kolo připomíná zvíře. Zdá se, že tento člověk objevil perpetuum mobile.
Od produkce Johanna Le Guillerma nečekejte akrobacii, i když i jeho cvičené tělo a obratnost hrají v jeho kouzlech velkou roli.
Diváci se musí naladit na zpomalený temporytmus, s nímž buduje své konstrukce, aby je pak na pár vteřin oživil. Je za tím obrovská trpělivost, přesnost a znalost pohybových mechanismů. A také velké umění.
Na závěr vystaví obří konstrukci z dřevěných tyčí bez jediného spojení, jen prostě klade jednu na druhou. Tak jako jsme si v dětství hráli s tyčkami mikáda, přitom hlídali jeden druhého, aby se při doteku nepohnuly.
Divák nedýchá a bojí se tleskat, aby to celé nespadlo. Ale on s ní ještě dokáže otáčet a celé je to poetické a krásné. Pokud jste si mysleli, že vás nový cirkus už ničím nepřekvapí, Johann Le Guillerm vás vyvede z omylu.
Johann Le Guillerm: Terces |
---|
Mezinárodní festival nového cirkusu a divadla Letní Letná, 11. srpna, Letenské sady, Praha. |
Hodnocení: 100 %