Článek
Past na myši je výjimečným divadelním fenoménem, od své premiéry v roce 1952 neopustila londýnské jeviště, takže v listopadu oslaví pietně udržovaná inscenace sedmdesáté narozeniny, samozřejmě s nutnou hereckou obměnou.
Stala se londýnskou pamětihodností stejně jako Big Ben nebo Tower Bridge.
Obecná obliba detektivek je srovnatelná snad jen s luštěním křížovek, hojně z ní těží i televizní seriály, včetně stále reprízovaného Hercula Poirota. V případě divadelních her Agathy Christie jde však dnes už víc než o adrenalinovou honbu na vraha o zábavný žánrový obrázek s dobře napsanými hereckými příležitostmi.
Neplatí to ale až tak o Pasti na myši, jež nezapře svůj rozhlasový původ a ne všechny postavy jsou jevištně dostatečně efektní.
Vinohradská inscenace sází proto spíš na podívanou zasazenou do realistické dekorace poskytující potěšení pohledem na solidní nábytek a neméně solidní herecké výkony.
Z nich první polovině suverénně vládne Regina Rázlová jako paní Boylová, s ironickým nadhledem skvostně vystavěná postava nesnesitelné i okouzlující dámy. Excentričnost svých postav si užívají i Petr Matyáš Cibulka coby neurotický Christopher Wren a Otakar Brousek ml. v roli podivínského Paraviciniho.
V druhé polovině však inscenace citelně ztrácí tah a trochu nudně se vleče k předvídatelnému rozuzlení. Bouřlivý ohlas sobotní premiéry nicméně potvrzuje, že vinohradská scéna získala divácký titul a že tato „past na diváky“ stále funguje.
Agatha Christie: Past na myši |
---|
Překlad Pavel Dominik, režie Jan Burian, scéna Martin Černý, kostýmy Barbora Maleninská, hudba Ondřej Brousek. Premiéra 15. října v Divadle na Vinohradech, Praha. |
Hodnocení: 70 % |
Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo na Vinohradech