Článek
Vlastní dramatizaci stejnojmenného románu Virginie Woolfové nastudovala s hannoverskou činohrou britská režisérka Lily Sykes. Inscenace měla premiéru v říjnu 2019, obnovenou loni po roční covidové pauze. Svým tématem dokonale zapadá do doby, kterou, stejně jako Woolfovou, opět vzrušuje diskuse o nejistotě pohlaví.
Příběh mladého šlechtice Orlanda, milence zestárlé královny Alžběty I., začíná v šestnáctém století a ústí až do dneška. Poté, co se stane ženou, prochází stále mladý Orlando staletími, stává se básníkem, princeznou, milenkou, umělkyní na volné noze i svobodnou matkou.
Režisérka přivádí na scénu dvě téměř totožně oblečené osoby, herečku Corinnu Harfouchovou a Oscara Oliva. Nejprve hraje herečka Orlanda a herec královnu Alžbětu I. Posléze se jejich role prolnou a oba hrají střídavě Orlanda i všechny další postavy.
Oba protagonisté jsou vynikající herci a na prakticky prázdné scéně dokážou zaujmout diváky na devadesát minut, byť je představení hodně závislé na srozumitelnosti textu, takže čeští diváci, kteří nechtějí přijít o jeho pointy, se do značné míry stávají čtenáři titulků.
A to je škoda, protože by jim neměl uniknout ani krok z úžasné tanečně herecké kreace Oscara Olivy, koncentrované exprese Corinny Harfouchové a především jejich interakce.
Výraznou roli hrají i nádherně vypracované kostýmy, světelná režie a hudba. Orlando je do detailu vyprecizovaná diskuse o obojetnosti pohlaví, která nedává jednoznačné odpovědi, ale, v duchu Virginie Woolfové, pracuje s nadsázkou a jemnou ironií.
Pražský divadelní festival nabídne do 6. prosince další představení německých, rakouských i českých divadel, filmové projekce, besedy i diskuse.
Virginia Woolf a Lily Sykes: Orlando |
Režie Lily Sykes, scéna Jelena Nagorni, kostýmy Jelena Miletic, hudba David Schwarz, choreografie Lilit Hakobyan. Premiéra v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka 15. a 16. 11. v Divadle Komedie, Praha |
Hodnocení 80 %