Článek
Lze totiž jen, možná marně, doufat, že v té se diváci dozvědí o Napoleonovi víc než jen to, že byl extrémně ambiciózní a ješitný krutovládce, vojevůdce, který vyhrál nebývalé množství bitev a na jeho rukou ulpěla krev více než tří milionů mrtvých. A že s jeho vztahem k ženám nebylo takříkajíc všechno v pořádku.
Jenže po Napoleonovi zůstalo mnohem víc než hroby padlých. Třeba stavby, které dodnes obdivujeme, pravidla silničního provozu, podle nichž dodnes jezdíme vpravo, značení ulic (sudá čísla na jedné, lichá na druhé straně), občanský zákoník a mnoho dalšího.
Nic z toho film nezmiňuje. Soustředí se na Napoleonovy dobyvatelské a mocenské ambice, na jeho vzestup a pád. A také na jeho vztah s první manželkou a celoživotní láskou Josephine.
Režisér Ridley Scott představuje další kus svého Napoleona
Z hlediska děje je tedy film, natočený jako klasické epické vyprávění, leporelem, ilustrovaným dějepisem, při jehož sledování si divák bezděky vybaví „školní látku“.
Třeba popravu Marie Antoinetty, která ve velmi naturalistickém vyobrazení ještě pod úvodními titulky drasticky ukončí jednu epochu, Velkou francouzskou revoluci, pád jejího vůdce Robespierra, Napoleonův vzestup, tažení do Egypta, dobyvačné války s důrazem na nejznámější bitvy včetně té u Slavkova. A dobývání Ruska a po vstupu do vypálené Moskvy postupný pád.
Zní to skoro nudně, ale nudné to rozhodně není. Scott je totiž velký vypravěč a Phoenix výtečný herec, který minimalistickými prostředky představí Napoleona ve vší jeho složitosti. Jako člověka, který si dokázal získat davy, dobyl ohromná území, nic mu nebylo dost, sám se prohlásil císařem, ale pád unést nedokázal.
Zejména v této linii je znát násilné krácení, některé pasáže nenavazují tak, jak by člověk očekával. A řada vedlejších, ale důležitých postav vstupuje do děje, cosi dokonce podstatného učiní, ale pak nečekaně a nelogicky mizí.
Ve vztazích s ženami, zejména s matkou a s Josephinou, byl Napoleon zranitelný tak, že jeho poslušnost vůči jedné a vyznávání lásky ke druhé vyznívají mnohdy až směšně a jeho nikoli ojedinělý pláč útrpně. Obojí je ale zároveň spolu s některými dialogy mezi Napoleonem a Josephinou zdrojem humoru, který ve správných chvílích dramatický děj odlehčí.
Výborný výkon podává i Vanessa Kirby (známá zejména jako princezna Margaret ze seriálu Koruna), jež s Phoenixem velmi dobře ladí. Když říká, že „beze mě byste nebyl nikým“, člověk tomu věří, stejně jako později věří jejímu smutku z vynuceného rozvodu. Díky těm dvěma film dosahuje i silného emocionálního působení.
Co je ovšem zcela ohromující, jsou bitvy. Jejich choreografie je nevídaně nápaditá, záběry celků opulentní, detaily zobrazí všechny válečné hrůzy, aniž by od nich kamera sebeméně odvrátila zrak. A pohled na hořící Moskvu a Napoleonův údiv nad tímto „trikem“, který odstartoval jeho zkázu, bere dech.
Film Napoleon nepřináší z hlediska sdělení nic, co by na jedné straně nebylo z historie dostatečně známé. Současně je dílem fantazie scenáristy Davida Scarpy, kterou Scott ještě rozvinul. Nezabývá se psychologickým zázemím hrdinů, nezkoumá, proč byl Napoleon takový, jaký byl, ani proč ho Josephine milovala.
Je to však každopádně poutavé vyprávění a velká podívaná. To není málo, ale není to zase tak úplně všechno, co by člověk od filmu s lakonickým názvem Napoleon čekal.
Napoleon |
---|
USA 2023, 158 min., Režie: Ridley Scott, hrají: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirbyová, Tahar Rahim, Ludivine Sagnierová, Rupert Everett a další. |
Hodnocení: 80 % |
RECENZE: Jak přežít svého muže není ani romantická, ani komedie
RECENZE: Umění jíst a milovat. Obrazy plné vůní a chutí
Může se vám hodit na Firmy.cz: Kina