Článek
Jak název napovídá, hra se zabývá prostředím šoubyznysu. K populárnímu televiznímu baviči Richardovi se pod záminkou bankovního poradenství vetře dvojice novinářů z tvrdého bulváru a přinutí ho k odhalení jeho temných stránek, ať už jde o alkohol, drogy, či rozpadající se manželství. To vše samozřejmě hodlají patřičně upravené předhodit veřejnosti.
V Penhallově hře jde o manipulaci se slovy i fakty a bezostyšný nátlak vyvíjený v zájmu nejtvrdšího bulváru. Ale ačkoli se text tváří jako odvážně kontroverzní a šokující (mimo jiné množstvím celkem zbytečných vulgarit), ve skutečnosti plyne po povrchu problému a nemá přesvědčivě vypracované situace ani postavy, které často pronášejí banality a jednají víc z vůle autora než z logiky děje. Jsou poskládané z mozaiky odlišných tváří, z nichž žádná není kladná. To by nevadilo, kdyby byly ve svém jednání uvěřitelné, což ale bohužel nejsou.
Herci tak zápolí se snahou udržet postavy pohromadě a překonat jejich schematičnost směrem k alespoň trochu živým figurám. Příliš jim v tom nepomohl ani režisér Tomáš Mašín, který aranžuje statické a nekontaktní situace a herce velmi často nechává prázdně deklamovat.
Karel Zima v titulní roli zaujme až ve druhé polovině, kdy má šanci předvést několik rozdílných poloh svého antihrdiny, zatímco Dana Morávková a Jan Řezníček setrvávají po většinu času pouze v nasládle žoviální rovině, aniž by ukázali i tvrdší tvář bulvárních dravců.
Bavič v Divadle Bez zábradlí tak kolísá mezi touhou bavit, sentimentem a nudou, aniž by naplnil téma hry, které by mohlo být velmi aktuální a znepokojivé.
Joe Penhall: Bavič |
---|
Překlad: Martin Preiss, režie Tomáš Mašín, hudba Jiří Hájek, scéna Markéta Fantová, kostýmy Valerie Vrbová. Premiéra 5. dubna 2023 v Divadle Bez zábradlí, Praha. |
Hodnocení: 55 % |