Hlavní obsah

RECENZE: Móda je vzkaz, tvrdí Milan Knížák

Právo, Peter Kováč

Milan Knížák vydal vlastním nákladem knihu, která mapuje jeho aktivity módního návrháře z let 1960–1988. Bylo to období, kdy se nosily tesilky, dokonce i trochu do zvonu, krimplenové šaty, dederonové košile, později barevné svetry z Maďarska, a kdo si od veksláků koupil bony, měl džíny straussky, manšestráky do roury a proužkované ponožky.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Milan Knižák vydal Fashion is a Message 1960-1988

Článek

V té době vymýšlel módní kreace Knížák. Nic mu nebylo proti srsti více než uniformita. Zajímaly ho jásavé barvy, uspořádané geometricky nebo v podobě pestrých květů a ornamentů. Nejen díky zvláštnímu tvarování v jeho oděvech ženy i muži vypadali na ulicích i ve společnosti skoro jako Marťani.

Na počátku 70. let vstoupil do výtvarníkových představ i sex. Vše u žen bylo zahaleno, dokonce až upjatě, jen prsa byla zcela obnažena. A je co obdivovat, protože Knížáka obklopovaly modelky s přirozeným půvabem. Projektoval i společné oděvy pro milenecké dvojice. Ráno se muž a žena oblékli a oděv jim nedovolil, aby se od sebe vzdálili, byť jen na pár decimetrů, dokud se zase večer nesvlékli.

Foto: repro knihy

Knížákův šperk připomínající část rytířského brnění.

Mnohé je v knize připomenuto kreslenými návrhy, oděvy jsou dokumentovány dobovými fotografiemi, které byly vyčištěny a digitalizovány. Knížák věnoval pečlivou pozornost i šperkům a líčení. Jeho šperky, často ve tvaru blesku, překrývaly část obličeje s tím, že se zavěšovaly na temeno hlavy, ucho i nos, některé tvořily drátěné objekty a upevňovaly se na nahé dívčí tělo. Být oblečena pouze do drátů bylo prostě „in“ a Knížák věděl, jak vše kolem svůdné dívky umělecky obmotat. Některé šperky zase vypadaly jako část brnění.

Také v líčení neuznával pravidla. Barvou pokryl tvář i celé obnažené tělo. Někdy to působilo expresivně křiklavě, jindy vyváženě a harmonicky. Jeho boty připomněly burgundskou módu pozdního středověku: každá měla jinou barvu a občas i jiný tvar. Kniha je vzkaz o době a lidech pražského jara, normalizace i Gorbačovovy perestrojky. Byla vydaná pouze anglicky v nákladu 500 kusů. Vytvořena byla s výtvarným vkusem a je vzorovým příkladem toho, jak by publikace o módním návrháři měla vypadat. Snad se dočkáme i dalšího dílu o Knížákově nábytku a užitém umění.

Milan Knížák, Fashion Is a Message 1960–1988
Praha 2015, 550 stran, cena 1800 Kč

Celkové hodnocení: 90 %

Související témata:

Výběr článků

Načítám