Hlavní obsah

RECENZE: Mladická energie Čechomoru vnikla až do sedaček

Právo, Jaroslav Špulák

Vztah k folklorní hudbě z oblastí Čech a Moravy je v nás, jejich obyvatelích, přirozeně zakořeněný. Setkáváme se s ní od dětství, pronikla do našich životů a provází je dál. Když se jí pak ve svých zpracováních a interpretaci zmocní v jádru rocková skupina Čechomor, je výsledek veskrze potěšitelný.

Foto: Warner Music

Čechomor v koncertní ráži.

Článek

V pražském Divadle Hybernia, kde se v pondělí odehrál druhý ze dvou vyprodaných koncertů kapely, to tak bylo od chvíle, kdy vstoupila na pódium. Předtím patřilo košické skupině Kandráčovci, jež se na scéně pohybuje nějakých patnáct let se stejnou filozofií jako Čechomor. Do svého repertoáru vkládá aranžérsky po svém zpracované lidové písně a přidává k nim vlastní, ve stejném duchu.

Její interpretace je sebejistá, protože muzikanti jsou hráčsky velice vyspělí. V krátkém setu ale bylo mnoho zbytečné podbízivosti. Pětice třeba teatrálně vypichovala každé instrumentální sólo a předák, zpěvák a houslista Ondrej Kandráč, si coby moderátor neodpustil protagonistu obvykle pochválit. Také si mnohokrát řekl o potlesk, aby ten rytmický v písničkách trval jen chvíli, protože prostě nepřišel spontánně.

A zatímco Čechomor později svou hudbou atmosféru v Divadle Hybernia doslova opanoval, set Kandráčovců byl chladnější. Jako by si kapela nevěděla rady s velkým prostorem a její muzika se v něm trochu ztrácela.

Skupině Čechomor prospělo omlazení sestavy zpřed dvou let. Spojení kytaristy a zpěváka Františka Černého a houslisty a zpěváka Karla Holase se třemi později narozenými muzikanty je ve výsledku živelné a funkční. Celá parta tak má kromě přirozené instrumentální zručnosti i mladickou jiskru, jež během vystoupení nemizí.

Přítomnost zpěvačky Martiny Pártlové, stálého hosta kapely, potvrdila, že Černý a Holas objevili dámu se zajímavým hlasem a spolehlivým přednesem, která svou energickou interpretací i vizáží zapadá do folkrockového rámce zvuku formace. Kromě skladeb z loňského alba Nadechnutí, na němž už hostovala, se s lehkostí ujala třeba i písně Proměny, v níž zpívala part, jenž původně patřil Lence Dusilové. Na pódiu přitom pracuje ve prospěch celku, se skupinou splývá a nesnaží se ji takříkajíc přezpívat.

Hostem večera bylo i dámské cellové kvarteto Hello Cello. K několika písním se přidalo a hrálo v nich, žádný velký aranžérský přínos jim nevtisklo. Bylo to především zvukové posílení skladeb, jen milá změna.

Čechomor je nicméně na začátku svého turné v dobré formě a při chutí. Pražský koncert v Divadle Hybernia byl příjemný, pozitivní i energický. A znovu se ukázalo, že při hudbě, kterou tato kapela produkuje, je potřeba mít v sále i místo pro tanec. Řady sedaček v divadle se během večera pod nápory rozpumpovaných těl diváků nucených v nich sedět totiž doslova pohupovaly.

Čechomor
Divadlo Hybernia, Praha, 2. prosince

Hodnocení: 85 %

Může se vám hodit na Seznamu:

Související témata:

Výběr článků

Načítám