Hlavní obsah

RECENZE: Milostné hry s nebezpečnými důsledky

Román Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti láká divadelníky už od doby svého vzniku před více než dvěma sty čtyřiceti lety. Objevil se na jevišti v několika dramatizacích, dokonce i jako balet a známá jsou i jeho filmová zpracování. Pražské Národní divadlo se po verzi Christopha Hamptona nyní vrátilo k Laclosovu originálu.

Foto: Pavel Hejný

Saša Rašilov a Zuzana Stivínová jako Vikomt de Valmont a Markýza de Merteuil.

Článek

Tvůrci inscenace pracují s dopisovou formou románu, jež nenásilně sugeruje aktuální mediální společenskou kroniku. Zároveň vytváří i odstup od postav, jež herci ztvárňují a komentují v divadelně dráždivé polaritě toho, co se říká a co se děje. Plyne z toho zábavnost pro diváka, jenž je vždy jakoby o krok napřed před děním na scéně.

Ta představuje velký kolotoč, na němž se symbolicky vezou aktéři této společenské fresky, kde se za galantními milostnými hrami vede nemilosrdně krutý souboj mezi markýzou de Merteuil a vikomtem de Valmont o to, kdo si dokáže lépe hrát s lidskými city a osudy.

Dominuje mu Valmont Saši Rašilova. Při vší cyničnosti, s níž svádí jak naivní Cecilku de Volanges ve výborném ztvárnění Denisy Barešové, tak upjatou madame de Tourvel Jany Pidrmanové, je zábavný i okouzlující a udržuje dynamiku inscenace od počátku až do konce.

Markýza se vedle něho ztrácí, ačkoli by to měla být právě ona, kdo drží otěže všech intrik a divák by měl k ní cítit záchvěvy respektu i odporu.

Není to vina Zuzany Stivínové, jež má pro ztvárnění této postavy všechny předpoklady, od svůdné ženskosti po nelidskou tvrdost, jak dokazuje v řadě rolí. Inscenace jí však neposkytuje prostor předvést všechny markýziny odstíny. Je to škoda, neboť ona, a nikoli Valmont, je oním mozartovským Komturem, jehož zbytnělý stín se rýsuje ve vrcholném momentu inscenace za závěsem.

Duo SKUTR vytvořilo působivou společenskou komedii mravů, která, po poněkud topornějším rozjezdu, udrží pozornost diváků i vzdor svému tříhodinovému rozměru. Dává především prostor hercům, a to i v menších rolích, z nichž vyniká trio dam v podání Jany Preissové, Jany Bouškové a Johanny Tesařové i hrabě de Gercourt Františka Němce.

Choderlos de Laclos: Nebezpečné známosti
Dramatizace Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (SKUTR) a Jana Slouková, režie SKUTR, scéna Jakub Kopecký, kostýmy Simona Rybáková, hudba Petr Kaláb. Premiéra 4. května ve Stavovském divadle, Národní divadlo, Praha
Hodnocení: 80 %

Může se vám hodit na Firmy.cz: Národní divadlo

Související témata:

Související články

RECENZE: Bílou nemoc ani Donutil nespasí

Zájem o Čapkovo drama Bílá nemoc oživila nedávná covidová pandemie. Již v dubnu 2021 ji v on-line podobě uvedlo Městské divadlo v Mladé Boleslavi a tehdy...

Výběr článků

Načítám