Hlavní obsah

RECENZE: Malířova láska, smrt a čistá pravda

Právo, Jan Šída

Kolínská městská galerie připravila výstavu malíře Jana Gemrota, absolventa malířství v ateliéru Zdeňka Berana na AVU, jehož díla vlastní pražská Národní galerie. V jeho tvorbě se prolíná klasický realismus se surrealistickými fantaziemi a sahá až k popartové kýčovitosti.

Foto: Jan Šída, Právo

Malíř Jan Gemrot se nebojí využít všech výtvarných forem (Výkřik, 2015).

Článek

Díla jsou plná iracionální nadsázky, zkarikované skutečnosti či existenciálních motivů.

Tvrdí, že před člověkem leží jen pár zásadních témat, jako jsou láska, smrt a pravda. Tato symbolická trojjedinost se objevuje s úpornou pravidelností prakticky ve všech olejích. A vždycky jsou zobrazované artefakty akcentovány výraznou barevností. Snad proto, aby si pozorovatel naplno uvědomil, o co v tom kterém obrazu jde.

Rudá barva symbolizuje syrově obnažené maso na zvířecí lebce, ale také krásu rozvitého květu. Z dálky vypadá celá symbióza dvou tvarů jako horoucí srdce, symbol víry. Tato už na první pohled rozčilující kontradikce má přitáhnout naši pozornost a vyvolat i určité napětí.

Šedomodré odstíny vyvolávají tísnivé pocity a těžké noční můry. Nahé ženské spící tělo, nad kterým se vznáší křídla a pařáty nočních dravců, evokuje takřka freudovské variace. Však se dílo také jmenuje Spánek rozumu plodí monstra.

Pokud touží malíř po plasticitě, neváhá překročit hranice plochy plátna a posune kompozici do abstraktního prostoru galerie. V díle Výkřik, na kterém futuristické vznášedlo zakrývá jako plesová škraboška tvář dámy s očima Audrey Hepburnové, neváhal destruovat obraz. Jeho výraznou část nechal strávit ohněm. Očazená část plátna vypadá z větší vzdálenosti jako namalovaná.

Jan Gemrot je malířem, který tvoří intuitivně, až pudově. Jde k věci, nebojí se používat ani extrémní symboly a odkazy. A nemá respekt z tabuizovaných témat.

Jan Gemrot: Nestrukturované observace, obrazy
Galerie města Kolína, do 31. prosince

Celkové hodnocení: 70 %

Výběr článků

Načítám