Hlavní obsah

RECENZE: Lidské tělo jako metafora krajiny

Premiéru inscenace Krajina těla uvedl ve čtvrtek 10. listopadu soubor Laterny magiky pražského Národního divadla na Nové scéně. Autorem námětu, režisérem a choreografem je umělecký šéf souboru Radim Vizváry.

Foto: Vojtěch Brtnický

Zleva Kristian Mensa a Matěj Petrák v jedné z akrobatických scén

Článek

Inscenace asociativním způsobem pracuje s paralelou mezi krajinou a lidským tělem. Na deseti obrazovkách umístěných na scéně běží film, který principem makro fotografií zobrazuje detaily lidského těla: zbrázděná kůže připomíná kůru stromů, oblé křivky horská úbočí a vlasy les či trávu. Po těle klouže písek i stéká voda, stejně jako po měnící se krajině.

Deset účinkujících zkoumá možnosti lidského těla z různých pohledů – baletu, pozemní i vzdušné akrobacie, kontorsionistiky, breakdance, pantomimy i fyzického divadla.

Vizvárymu se daří jednotlivé výstupy propojit do organického celku pohybové básně, která plyne v příjemném tempu i návaznosti a diváky inspiruje k myšlenkám o možnostech, hranicích i kráse lidského těla. A to bez ohledu na věk.

V inscenaci vystupují tři generace umělců a každá přináší na jeviště svou osobitost a úhel pohledu na lidské tělo. Od nejstaršího tanečního páru, který zaujme projevem prozářeným emocí, přes energií nabitou mladou a střední generaci až po holčičku, jež svět vnímá skrze mobil, jímž natáčí dění na scéně diváky i v hledišti.

Kdo od inscenace očekával výrazný posun v poetice i prostředcích Laterny magiky, bude možná zklamán. Kdo podlehne poezii lidského těla, jak ji Vizváry nabízí, užije si jeho sedmdesátiminutovou sugestivní inscenaci se vším všudy.

Radim Vizváry: Krajina těla
Námět, režie a choreografie Radim Vizváry, scéna Lucia Škandíková, kostýmy Petra Vlachynská, hudba Robert Jíša. Premiéra 10. listopadu na Nové scéně, Praha.
Hodnocení: 80 %

Může se vám hodit na Firmy.cz: Nová scéna Národního divadla

Související témata:

Související články

RECENZE: O kouzlu snění a cirkusové manéže

Dvě půvabné mladé performerky Rozálie Havelková a Anežka Hessová se sešly na scéně v autorském představení Rozladěné držky, které se od října hraje v sále La...

RECENZE: Rusalka jako divadelní coming out

První premiéra Daniely Špinar po jejím odchodu z postu šéfky Činohry Národního divadla v Praze se odehrála 29. října v produkci Divadle Letí ve Vile Štvanice....

Výběr článků

Načítám