Hlavní obsah

RECENZE: Krásný i strašný svět Jana Amose Komenského

Světová operní premiéra je vždy velkou událostí, zvláště koná-li se v mimopražském divadle, jež se zasloužilo o její vznik a cestu na jeviště. Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích uvedlo ve středu 6. prosince světovou premiéru opery Jana Jiráska a Tomáše Jarkovského Komenský, na jejímž vytvoření autoři spolupracovali s inscenačním týmem vedeným režisérem a šéfem souboru Tomášem Ondřejem Pilařem.

Foto: Martina Root

Jaromír Nosek jako Komenský zkoumající labyrint světa

Článek

Vzniklo pozoruhodné dílo, které formou volných obrazů přibližuje divákům osobnost velkého myslitele a pedagoga. Komenský ve dvojí podobě svého mladšího (Jakub Hliněnský) a staršího já (Jaromír Nosek) prochází životní poutí po vzoru svého hrdiny z Labyrintu světa a ráje srdce, provázen Všudybudem (Michal Marhold) a Mámením (Zuzana Koś Kopřivová).

Svět kolem něho je poznamenán rekatolizací, popravami, morem, nesváry i požáry, jež ničí jeho dílo, ale i nikdy nekončící nadějí a vírou v budoucnost.

Foto: Martina Root

Marie Svobodová jako Komenského manželka Magdalena

Jiráskova hudební řeč je posluchačsky přístupná, je z ní znát skladatelova zkušenost s filmovou hudbou, za niž získal již dva České lvy. Dokáže udržet pozornost posluchačů od prvních momentů až do konce zhruba devadesátiminutového díla. Střídá lyrické i dramatické plochy, zaujme barevnou instrumentací, emotivitou, mnohotvárným využitím lidského hlasu v sólovém i sborovém projevu i zřetelnou chorální inspirací.

RECENZE: Vánoční LouTkáček spíš nudí než pobaví

Kultura

Několikrát se v ní vrací motiv známého Komenského chorálu Soudce, všeho světa Bože. Orchestr pod taktovkou Jiřího Štrunce operu nastudoval s velkou pečlivostí a porozuměním pro specifiku díla.

Foto: Martina Root

Zuzana Koś Kopřivová (Mámení) a Michal Marhold (Všudybud) jsou průvodci Komenského na cestě světem.

Na interprety ale klade Jiráskova hudba velké nároky, a to zejména na sbor, jenž má v opeře zásadní roli, je vypravěčem i komentátorem veškerého dění a jeho part je rytmicky i harmonicky komplikovaný.

Sbor Jihočeského divadla ho ale zvládá výtečně. Stejně jako sólistické obsazení, a to od hlavní zdvojené postavy Komenského až po menší figury ilustrující jeho svět. A pochvalu zaslouží i akčně rozehraný balet.

Foto: Martina Root

Jakub Hliněnský ztělesňuje mladší podobu Jana Amose Komenského.

Režisér Tomáš Ondřej Pilař v duchu své poetiky vytvořil vizuálně poutavé divadlo zasahující diváky množstvím drsných i poetických obrazů a souvislostí. Komenský je příspěvkem Jihočeského divadla do nadcházejícího Roku české hudby a je to opravdu krásný dárek, který si zaslouží pozornost diváků napříč generacemi.

Foto: Martina Root

Baletní soubor v groteskních maskách ilustruje svět kolem Jana Amose Komenského.

Českobudějovický operní soubor má pro všechny role dvojí sólistické obsazení a jistě stojí za to vidět a slyšet obě ztvárnění. Příležitost se nabízí ještě 10. ledna příštího roku.

Jan Jirásek a Tomáš Jarkovský: Komenský
Hudební nastudování a dirigent: Jiří Štrunc, režie: Tomáš Ondřej Pilař, scéna: Marek Kubát a T. O. Pilař, kostýmy: Dana Haklová, sbormistr: Martin Veselý, choreografie: Martin Šinták. Světová premiéra 6. prosince v DK Metropol, Jihočeské divadlo, České Budějovice
Hodnocení: 90 %

RECENZE: Dobře rozehraná komedie v Kalichu

Kultura

RECENZE: Poslední večeře bosse Dona Buosa

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Jihočeské divadlo

Výběr článků

Načítám