Článek
Vzniklo pozoruhodné dílo, které formou volných obrazů přibližuje divákům osobnost velkého myslitele a pedagoga. Komenský ve dvojí podobě svého mladšího (Jakub Hliněnský) a staršího já (Jaromír Nosek) prochází životní poutí po vzoru svého hrdiny z Labyrintu světa a ráje srdce, provázen Všudybudem (Michal Marhold) a Mámením (Zuzana Koś Kopřivová).
Svět kolem něho je poznamenán rekatolizací, popravami, morem, nesváry i požáry, jež ničí jeho dílo, ale i nikdy nekončící nadějí a vírou v budoucnost.

Marie Svobodová jako Komenského manželka Magdalena
Jiráskova hudební řeč je posluchačsky přístupná, je z ní znát skladatelova zkušenost s filmovou hudbou, za niž získal již dva České lvy. Dokáže udržet pozornost posluchačů od prvních momentů až do konce zhruba devadesátiminutového díla. Střídá lyrické i dramatické plochy, zaujme barevnou instrumentací, emotivitou, mnohotvárným využitím lidského hlasu v sólovém i sborovém projevu i zřetelnou chorální inspirací.
RECENZE: Vánoční LouTkáček spíš nudí než pobaví

Několikrát se v ní vrací motiv známého Komenského chorálu Soudce, všeho světa Bože. Orchestr pod taktovkou Jiřího Štrunce operu nastudoval s velkou pečlivostí a porozuměním pro specifiku díla.

Zuzana Koś Kopřivová (Mámení) a Michal Marhold (Všudybud) jsou průvodci Komenského na cestě světem.
Na interprety ale klade Jiráskova hudba velké nároky, a to zejména na sbor, jenž má v opeře zásadní roli, je vypravěčem i komentátorem veškerého dění a jeho part je rytmicky i harmonicky komplikovaný.
Sbor Jihočeského divadla ho ale zvládá výtečně. Stejně jako sólistické obsazení, a to od hlavní zdvojené postavy Komenského až po menší figury ilustrující jeho svět. A pochvalu zaslouží i akčně rozehraný balet.

Jakub Hliněnský ztělesňuje mladší podobu Jana Amose Komenského.
Režisér Tomáš Ondřej Pilař v duchu své poetiky vytvořil vizuálně poutavé divadlo zasahující diváky množstvím drsných i poetických obrazů a souvislostí. Komenský je příspěvkem Jihočeského divadla do nadcházejícího Roku české hudby a je to opravdu krásný dárek, který si zaslouží pozornost diváků napříč generacemi.

Baletní soubor v groteskních maskách ilustruje svět kolem Jana Amose Komenského.
Českobudějovický operní soubor má pro všechny role dvojí sólistické obsazení a jistě stojí za to vidět a slyšet obě ztvárnění. Příležitost se nabízí ještě 10. ledna příštího roku.
Jan Jirásek a Tomáš Jarkovský: Komenský |
---|
Hudební nastudování a dirigent: Jiří Štrunc, režie: Tomáš Ondřej Pilař, scéna: Marek Kubát a T. O. Pilař, kostýmy: Dana Haklová, sbormistr: Martin Veselý, choreografie: Martin Šinták. Světová premiéra 6. prosince v DK Metropol, Jihočeské divadlo, České Budějovice |
Hodnocení: 90 % |
RECENZE: Dobře rozehraná komedie v Kalichu

RECENZE: Poslední večeře bosse Dona Buosa

Může se vám hodit na Firmy.cz: Jihočeské divadlo