Článek
Jaromír Švejdík alias Jaromír 99 je známý především díky dnes již kultovnímu komiksu Alois Nebel. Proto doplňuje barevné desítku velkoformátů o Zátopkovi také kolekce černobílých témat z Aloise Nebela, Zámku (vznikl na motivy díla Franze Kafky) i ukázek volné tvorby.
Příběh Zátopka vytvořil ale odlišným způsobem. Především použil mnohem více barev, než bylo u něj do té doby obvyklé. Dříve hodně stavěl pouze na kontrastu černé a bílé (případně šedých přechodových odstínů), nyní rozšířil spektrum ještě o modrou, blankytnou a cihlově rudou barvu. Ta se stává fundamentálním znakem všech tisků. Dominuje na nich a evokuje dobu padesátých let minulého století.
Rudá barva byla nejen barvou komunistických mocipánů, kteří v tehdejším Československu vládli, ale také barvou teplákových souprav socialistických sportovců či antuky, po které běhali. A v neposlední řadě evokuje zvolený odstín i vyrudlé stránky magazínů té doby. Jaromír 99 navodil díky tomu uvěřitelnou retro atmosféru.
Expresivním pojetím figur, zvýrazněním jejich rysů tváře a napjatých svalů dokázal akcentovat úsilí běžců. Dynamika hodu Emilovy manželky Dany, která házela oštěpem, nehybný obrázek vlastně rozhýbává. Pohyb je také patrný ze všech stránek o Zátopkovi.
Jaromír 99 má smysl pro detail i prostor. K pobavení nalepil siluety svých figurek na prosklené stěny galerie, a ony působí dojmem, že levitují ve vzduchu. A když si dáte práci hledat ty správné úhly, zjistíte, že chodí po střechách okolních domů, leží na hrotech věží chrámů nebo tančí po oblacích.
To je podstata celé tvorby Jaromíra 99. Dává nenápadná vizuální vodítka, jak ten fantaskní svět pochopit a jak se nenásilně stát jeho součástí.
Jaromír 99, Jan Novák: ...Když nemůžeš, tak přidej! |
---|
Art & Event Gallery, Praha, do 30. května |