Článek
V cirkusovém stanu je vystavěno několikapatrové jeviště s pohyblivými segmenty a iluzí pralesa z provazových lián. Tu dotváří i zadní projekce, na níž se objevují svítící oči, motýli i slon, bohužel je však viditelná jen z průčelí, nikoli z obou postranních částí divácké arény.
Jeviště od diváků odděluje po většinu představení průsvitná látka s motivy květin, jež vytváří tajemné šero neproniknutelné džungle, bohužel však také brání vnímání toho, co se v ní děje. A to v případě taneční produkce s krásnými kostýmy i maskami dost vadí.
Dvanáct tanečníků souboru Dekkadancers přitom přibližuje zvířecí i lidský svět špičkovými výkony. Příběh Mauglího, který hledá své místo mezi zvířaty i lidmi, je ale odvyprávěn jen torzovitě skrze obrazy vytržené z Kiplingovy knihy, a kdo ji nezná, je ochuzen o spoustu důležitých souvislostí.
Mauglí nemá vybudovaný vztah ani s představiteli džungle, ani s lidmi, motivována není ani rivalita s Šér Chánem. Neúměrný prostor je věnován jeho únosu opicemi i zabití tygra buvolím stádem. Jsou to všechno sice tanečně působivé a v případě opic i zábavné momenty, ale skládají poněkud nesouvislou mozaiku, dovyprávěnou trochu mentorským komentářem, a hlavně pohybem.
A samozřejmě Ivanovićovou hudbou, která zaujme od prvního svítání v džungli. Má dramatický gestus, Ivanović umí vytvořit pocit napětí a tajemství, ale také napsat cajdák pro opice, barevně lyrické plochy i dramatické vrcholy. V jeho hudební řeči svobodně a vtipně splývají inspirace východní i evropskou kulturou, jazzem, vážnou hudbou i folklórem. Hráči České filharmonie ji interpretují s mistrovstvím, citem a zjevným potěšením.
Matěj Forman a Marko Ivanović: Kniha džunglí |
---|
Námět Rudyard Kipling, scénáře Matěj Forman a Marko Ivanović, hudba Marko Ivanović, režie a scénografie Matěj Forman. Premiéra 7. června v šapitó Azyl78, Praha (psáno z reprízy 9. června) |
Hodnocení 75 %